VOORALSNOG GEEN VOLGENDE RACE
NIEUWS
Team DFTBA, Denemarken GTR24h 2014
Geschreven door Brett Pit | | 29 oktober 2014
Ontbrekende image

Het laatste weekend van oktober 2014, GTR24h organiseerde weer het jaarlijks terugkerende 24 uurs evenement. Het uit Digitalracing.nl bestaande rijders Team DFTBA was aanwezig.

De voorbereiding was al dikke pret, banners, vlaggen, Facebook-posts, nieuwe wagen, noem maar op. Ook een nieuwe sim-setup, nieuwe hardware en met oog op 2013 was het ook heel belangrijk dat deze snel op te bouwen was en ook daadwerkelijk direct zou werken. In 2013 kon er bij aankomst op vrijdag pas aan het einde van de zaterdagochtend gereden worden, dat moest beter. Dat lukte en hoe, nog geen uur aanwezig en we zaten al in de sim onze rondes af te werken. Een dikke duim naar Michael Bosman voor het uitwerken van de constructie en de voorbereiding van de heren om alles al eerder getest en aangesloten te hebben gehad. 

Ook naast ons was het andere aangekomen Nederlandse RARE Endurance Team al snel klaar met hun opstelling. Hardware werd vergeleken, er werd in elkaar sims gereden en het aftasten was daar al begonnen. Op 1 of andere manier zijn je landgenoten toch de eerste die je wilt verslaan. Na een geslaagde eerste shakedown op de vrijdag ging iedereen dan ook gerust slapen voor de grote dag die zou volgen. 

Zaterdag ochtend begon voor ons rustig, er werd al snel ingestapt en nog een beetje aan de instellingen gesleuteld om zo klaar te zijn voor de kwalificatie. Naast ons was echter paniek, bij RARE was er een probleem bij het sturen, een kleine delay in de input van het stuur was duidelijk te zien op het scherm, wat het opvangen van de wagen zeer moeilijk maakte. Veel werd vervangen, opnieuw aangesloten en uiteindelijk werd zelfs de hele opstelling van rechts van ons naar links van ons verplaatst op de hoop dat dat nog iets op zou lossen. Na een kleine test met een monitor van Team DFTBA bleek het echter in de monitoren te zitten. Er werd nog gekeken of wij onze pit-monitoren nog konden ruilen voor de sim schermen van de heren, maar er was tekort tijd om dit nog naar tevredenheid te kunnen doen. Er werd door hen besloten toch zo te gaan rijden.

De klok bereikte 12 uur en de kwalificatie begon. Volledige stint voor rekening van Michael Storm, die met een (voor ons) onbestuurbare setup de pole ging aanvallen. Al snel bleek een 2 minuut 18 zeker mogelijk te worden, maar het team Grippo uit Denemarken een stevige tegenstander. Het was regelmatig stuivertje wisselen tussen Kasper Stoltze en Michael Storm, uiteindelijk trok Michael aan het langste eind en zette met een 2:17.323 de Team DFTBA Porsche 991 met 0.061 verschil op de pole position.

Na een korte rustperiode was het dan om 16:05 zover, de start (iets vertraagd) vond plaats achter de safety car, waarna het veld los ging vanaf La Source. Al voor Les Combes was Grippo ons voorbij, iets wat ingecalculeerd was, gezien de getoonde pace door de heren in de Ferrari 458. Volgen was het plan en dat ging redelijk goed. Tot de eerste pitstop leek er dan ook niet veel aan de hand. Echter kon Grippo op dat moment al 2 rondes langer door, het op dat moment 3e liggende DGTL Racing in de andere Ferrari 458 bleek zelfs 3 rondes door te kunnen. Dat was al direct een punt voor tactiek, hoe zou dat ontvouwen?

Na een dubbele stint van Michael Storm begon het tegen het einde van zijn 2e stint ineens al te regenen. Eigenlijk een ronde te laat naar binnen voor regenbanden en oppassen geblazen, er was tenslotte nog flink wat race-uren te gaan voor Marcel die het stuur over nam. Nadat Marcel al snel op een weer opdrogende baan reed was voor ons de volgende keuze alweer aangebroken. Michael Bosman stond al in de startblokken om in te stappen, maarja een droge lijn, niet zoveel spray en wat wij in de warmup al gezien hadden, kon die best snel opdrogen. Dus stuurde wij Michael eropuit op slicks, dat bleek een foute beslissing. Door het al vallen van de nacht was de zon weg en kwam er maar geen droge lijn, hij was er wel, maar nog altijd erg glad. Toen Michael net wat vertrouwen had gevonden in zijn slicks op gladde baan combinatie ging het mis in Eau Rouge, een slip en een bak schade zorgde ervoor dat wij toch iets eerder de pits moesten bezoeken dan gewenst. Achteraf misschien toch terug moeten switchen naar intermediates.

Het was echter aansluiten in onze pitbox, waar RARE al reparaties stond uit te voeren. Wat bleek, door ons gezellig ogende onderonsje tussen RARE en Team DFTBA in de voorbereidingen waren wij ingedeeld als een team en moest er blijkbaar een pitbox gedeeld worden. Het was alleen niet bewust zo ingesteld uiteraard, dit bleek een fout in de serverfiles welke wij ook niet konden traceren in de pit-files daarvan, maar er was op zich mee te leven. Het koste deze keer wel 2 minuten extra vanwege het wachten, maar in het verdere verloop van de race konden wij aardig rekening houden met elkaar door het tijdig aan te geven wanneer wij de pits in moesten en andersom. Midden in de race hebben we daardoor grofweg 5 minuten moeten wachten vanwege repairs bij RARE en ergens met nog 4 uur te gaan hadden we er nog een laatste keer last van, maar dat was een verlies van een seconde of 40/50. Bij elkaar had deze organisatorische dwaling ons 5 rondes winst op kunnen leveren.

De nacht bleef lang hetzelfde kwa weersomstandigheden, een gladde baan naast de lijn en een opdrogende, maar ook redelijk gladde ideale lijn. Toen de nacht echt viel kwamen bij ons echter grotere problemen. Een vooraf aangegeven profiel bleek voor ons veel te donker, de koplampen gaven ook niet veel licht. Er werd meer op de gok en met baankennis gereden dan op zicht. Dit kon niet lang zo doorgaan dus was er besloten bij het volgende pitsbezoek instellingen aan te gaan passen en dan weer door te gaan. Server uit, boel aanpassen en snel er weer in. Plots werd er een Corvette mod geïnstalleerd en waren wij vol vraagtekens. Eerste de organisatie boos benaderd, waarom een nieuwe mod? Dat is toch raar midden in een evenement? De snelheid van Michael Storm zijn klik had er echter voor gezorgd dat wij de verkeerde server aan het joinen waren. Een dikke oeps en snel terug naar de juiste. Wel zeker  3 minuten weer weggegooid, uitgehuild (en uitgelachen door RARE) en weer aan de bak.

De slaapwissels vonden plaats, de nacht was lang. Onze zijschermen vielen uit door een te donkere omgeving en de videokaarten hadden het zwaar, een ventilator van RARE werd ons uitgeleend wat zorgde voor de nodige koeling voor onze PC. Plots viel ook de druk weg bij het rempedaal. De eerst volgende stop meteen de veer uitgewisseld en de oude gereviseerd. De stop die daar weer op volgde werd de veer weer terug geplaatst en voelde alles weer redelijk vanouds aan. In 1 van de nachtelijke stops reden we te hard door de pitstraat, wat betekende dat een drive-through noodzakelijk was. 

De ochtend kwam in beeld. Na held uit de pits Wilfred al een stint in de nacht had gedaan was het nu de beurt aan Jeroen. Na zijn stint werden de Michaels en Marcel weer ingezet, gezien zij toch de vaste en wat snellere rijders zijn van het team. Met nog 3 stints in het zicht, RARE nog angstvallig dichtbij werd besloten de 2 en 1-na laatste stints door Marcel te laten doen. Nog maar net in zijn eerste stint kwam er weer regen in beeld. De regenband was in de voorgaande regenperiode niet de juiste keuze, dus Marcel eropuit gestuurd op intermediates. Hier kwamen wij RARE weer tegen in de pitbox wat ons dus de 40/50 seconde extra kostte. Niet heel dramatisch, maar de voorsprong was weer iets minder geworden. 

Toen spinde in La Source de op de 3e plaats liggende Porsche 991 van TT Simracing, zij stonden met de neus de verkeerde kant op, gooide de wagen in een spin, vol in het pad van Marcel. Een flinke schade tot gevolg. Het bleek in Eau Rouge dat sturen onmogelijk was, wat voor nog meer schade zorgde. Met 3 wielen reed Marcel terug naar de pits voor een nieuwe wagen. RARE kwam ons voorbij, het toch vrij solide presterende S-H Racing reed ons ook voorbij, wat wij met onze focus op RARE toch vaak miste. Zij waren niet sneller, maar reden goed constant en kwamen iets minder in de problemen. Onze toch eigenlijk solide 4e plaats was ineens een dramatische 6e plaats. Toch kon Marcel al snel S-H weer inhalen nadat de Porsche weer in goede staat de pits had verlaten. Toen stopte ook vrij snel de regen.

Toen ontvouwde zich een flinke discussie in de pits, wat gaan we doen? Accepteren we een 5e plaats? Of gaan we de 2 minuten achterstand op RARE nog proberen te verkleinen? Al snel waren we daaruit, we gaan proberen de achterstand te verkleinen. Michael Storm werd de aangewezen man om dit te doen, maar hoe gaan we voorkomen dat RARE ook pareert en ook hun snelste man inzet? Welke banden gaan we nemen? Michael zag op de stream al minder tot geen spray en durfde de stap naar slicks wel aan, een schouwspel dat zich bewust afspeelde in het zicht van RARE was ons doel van verwarring. Een remveer werd gepakt, het juiste gereedschap. Wilfred gaf al aan te willen rijden, het was een Oscar waardig toneelspel. Wij liepen met z’n 3-en richting de sim onder het motto, schade aan de rem, nog 1 stint en dan maar finishen. Michael Bosman in paniek aangegeven dat we de pits nodig hadden met nog een klein uur te gaan om zo ook de pitsspot te claimen. Met precies genoeg tijd te gaan voor 1 tank benzine tot het eind, kwam Marcel binnen. Storm nam plaats en had maar 1 doel: RARE binnenhalen.

Het leek vrijwel onmogelijk, maar alles werd gegeven. RARE had ons inmiddels gedubbeld vanwege onze pitstop, maar zij kwamen binnen en lieten Rinus Janssens achter het stuur zitten, hij reed immers een geweldige stint en zij gingen dan ook voor safe op de intermediates, gezien de nog altijd iets natte condities. Het gat moest met ruim 7 seconde per ronde gedicht worden, maar dat lukte de eerste paar rondes zeker niet, een seconde of 4/5 werd er van de voorsprong afgesnoept, maar toen Michael Storm de smaak te pakken kreeg en de droge lijn iets breder werd, veranderde dat in een dikke 6 seconde per ronde. RARE kwam in een kleine spin in de busstop en toen was het vrijwel onmogelijke gat ineens overbrugbaar. Maar makkelijk zou dat zeker niet worden. Met een paar achterlijk snelle rondes achter elkaar werd het gat erg klein. De rondes zouden de doorslag geven. De leider DGTL Racing reed met nog 4 seconde te gaan in de 24 uurs race over start finish wat nog een extra ronde betekende, de druk steeg en dat werd RARE net iets teveel, opkomen start finish spinde zij en kon Michael Storm zijn harde werk belonen, nog 1 ronde, welke voor het gevoel in een paar seconde voorbij was, finishte wij met ons Team DFTBA als 4e. Buiten het vooraf beoogde podium, maar man, wat was zo’n zwaar bevochten P4 een ontzettend goed gevoel. 24 uur racen en dan met nog 1 ronde te gaan dat nog beslissen, het was echt idioot. “Dit voelt beter dan de meeste van mijn overwinningen” Aldus Storm na zijn indrukwekkende stint.

Na de race en de zondagavond nog veel met de heren van RARE gesproken, ook samen uit eten geweest wat echt een kroon was op het weekend. Gezellig met allemaal simrace liefhebbers rond de tafel met veel te grote hamburgers en achterlijk grote bierglazen werd het weekend afgesloten. Het was top, wij hebben er enorm van genoten. Heren RARE, bedankt. Organisatie GTR24h, bedankt. Alle andere teams die aanwezig waren, bedankt en DGTL Racing, gefeliciteerd met de overwinning. Wij gaan er volgend jaar weer voor, hopelijk zal iedereen daar weer aanwezig zijn, hopelijk met meer teams. Dit is een evenement wat je echt niet mag missen als je een hart hebt voor simracen.

 

 

 

 




<< Vorig Nieuwsbericht Volgende Nieuwsbericht >>
ZAC9 preview deel 1: de teams ZAC9 preview deel 2: de privateers

SPONSORS
FORUM DISCUSSIES