VOORALSNOG GEEN VOLGENDE RACE
NIEUWS
Team DFTBA, Denemarken GTR24h 2015
Geschreven door Brett Pit | | 29 oktober 2015
Ontbrekende image

Het laatste weekend van oktober 2015, GTR24h organiseerde weer het jaarlijks terugkerende 24 uurs evenement. Het uit Digitalracing.nl bestaande rijders Team DFTBA was aanwezig.

Na een flinke voorbereiding, de langste eigenlijk van alle jaren tot nu toe, ging Team DFTBA dit jaar met de Toyota TS040 Hybrid naar Denemarken. Ieder ver over de 100 rondes achter de kiezen en de tactiek was ook al bepaald. Een podium was dan ook het doel zoals eigenlijk elk jaar. Na vorig jaar Spa, was het weer oud en vertrouwd Le Mans.

In 2014 was het opbouwen en klaarzetten zo goed verlopen dat daar geen veranderingen hadden plaatsgevonden, en terecht. Als eerste team de setup draaiende en de eerste rondes werden gezet. Direct aansluitend de pits inrichten en de slaapplekken achter onze eigen pit claimen voor de vrijdag en zaterdag nacht. Alles verliep eigenlijk voorspoedig, iedereen moest wel wat wennen aan het stuur omdat iedereen eigenlijk met andere hardware thuis rijd. Ook meteen een puntje voor 2016, gezien wij niet een samenkomen hadden gepland vóór het evenement om het 1 en ander aan te voelen en proberen.

 

De zaterdag brak aan en de kwalificatie ging van start in de middag. Iets vertraagd door problemen bij de safetycar van de organisatie. Na een update op ieders systeem kon het ruim 20 minuten later dan gepland dan toch beginnen. Weinig grip op de baan bleek al snel en het was lastig de snelste tijd vast te houden. Michael Storm neemt normaal de hele 2 uur durende kwalificatie voor zijn rekening, maar nam na een paar pogingen zijn rust even. Marcel Bosman nam het stuur over, ook met oog op het meer rubber leggen op de baan. Het laatste deel van de kwalificatie werd weer door Michael Storm verreden en uiteindelijk klokte hij met een 3:15.508 wederom een pole position voor team DFTBA, 0.134 voor onze directe concurrent Endurance Racing in de Audi R18 e-Tron Quattro. Eigenlijk dus ook met opgeheven hoofd verlieten wij de kwalificatie.

De race werd iets verlaat door wat hardware problemen bij een team dat uit Ierland was overgekomen (terecht naar onze mening). De organisatie gaf van tevoren aan wel strak aan het tijdschema vast te willen houden, maar had gelukkig net die paar minuten speling om het dan uiteindelijk om 16:04 te laten starten. Al na Mulsanne zette Endurance Racing hun Audi naast onze Toyota, iets wat wij al hadden verwacht en van tevoren hadden aangegeven “laat hem maar gaan”. Zo geschiede. Ook geheel volgens onze voorspelling gingen zij na 11-12 rondes al naar binnen, waar wij zeker 13 rondes konden en eigenlijk door een kleine tweak in de setup in de aanlopende week naar het evenement konden wij zelfs 14 rondes vrij gemakkelijk halen. Alleen stonden zij wel erg kort stil. Al snel bleek ons plan van aanpak niet de juiste. Andere teams voorin haalde een dubbele stint op dezelfde set banden, waar wij elke pitstop nieuwe nodig hadden. De winst die wij haalde uit het langer doorrijden was dus niet groot en ons aanpassingsvermogen was niet van die aard dat wij hierop in konden spelen. Andere banden werkte niet met de setup en 2 stints op de gekozen medium band hadden vooraf al teveel tijdsverlies laten zien. Ook meteen een punt voor 2016: alternatieve setups/scenario’s voor ogen houden. En eigenlijk ook een 2e punt: Meer en langer alle wagens testen.

We hielden ons echter wel sterk, tot middernacht reden wij eigenlijk probleemloos rond, geen cut-tracks, geen grote fouten, geen schade en we lagen redelijk stevig 4e. Niet ver achter nummer 3 en ook nog binnen 5 minuten van de leider. 1 grote fout voorin en het beoogde podium was dan dus ook haalbaar geweest. Voornamelijk de deelnemer achter ons had al snel zijn 3e cut-track wat in rFactor2 betekend: 10 seconde stop and go. Zeker elke cut-track erna is vervelend, wat elke volgende is ook directe dezelfde straf. Om 2 uur in de nachts hadden wij 1 warning gekregen en daar bleef het de hele race bij. Iets om zeker trots op te zijn.

 

Net na de stint van Michael Bosman, nam Michael Storm het stuur over net na 2-en. 3 rondes in zijn stint kwam er ineens regen uit de lucht vallen, direct de pits bezocht en de regenband gemonteerd. In de regen was Storm heer en meester, flink sneller dan de concurrentie hakte hij een flink stuk achterstand weg. Tegen 3 uur werd het nog mooier, de nummer 3 van dat moment, DGTL Racing probeerde zich van een ronde te ontdoen ten opzichte van Endurance Racing wat eerste reed. De leider vond het echter noodzakelijk zijn voorsprong van 2 rondes op DGTL met alle middelen te verdedigen. In de 1e chicane op de Mulsanne straight ging dit dan ook mis, een spin van beide partijen, maar geen schade en weer vlak achter elkaar weer verder. Het duurde echter niet lang, alweer na Mulsanne reden zij weer naast elkaar en katapulteerde Endurace Racing de baan af met pc crash tot gevolg. Er werd snel opgestart en zij kwamen met 3 ronde verlies weer als 3e op de server terug, op net wel/net geen ronde van Team DFTBA. Het TT Simracing team met de Porsche 919 was inmiddels leider in onze klasse en zat de top 4 binnen 2 rondes van elkaar.

In de nachtelijke uurtjes was er nog een momentje tussen de leider en ons team, in Arnage vond de leider het nodig ons rechts over het gras in te halen, een redelijk dwaze actie die ervoor zorgde dat wij links de muur tegen kwamen. Er was geen contact tussen ons en de leidende wagen en dit was dan ook de reden dat er geen gehoor werd gegeven aan ons protest tegen dit moment. Onze wagen had 3 minuten nodig om weer volledig gerepareerd zijn weg te vervolgen en de boosdoener in onze ogen kon zonder problemen zijn weg vervolgen.

Om even voor 8-en vonden wij het echt welletjes, met een officieel protest meldde wij ons bij race control. RARE Endurance reed net als vorig jaar met teamkleding waar de teamnaam ondersteboven staat als men in de racestoel zit. Dat kon naar onze mening niet door de beugel en wij eiste dat zij zonder broek verder moesten rijden. Tot onze tevredenheid liepen de meeste van hen later zonder deze broek rond. De avond ervoor was ons protest tegen de leidende Audi niet gehonoreerd dus waren wij toch tevreden. Bij Endurance Racing hadden wij het vermoeden neergelegd dat zij met Volkswagen Sjoemelsoftware reden, maar de organisatie vond dat wij tekort bewijzen hadden. Het werd door Endurance Racing afgedaan als een compliment.

Rond 11 uur in de morgen, met nog 4 uur te racen sloeg het noodlot toe. Marcel Bosman reed Tertre Rouge door en was plots de force feedback kwijt. Iets wat vanuit rFactor2 nog wel eens voor kan komen. Al zoekend op het stuur naar de force feedback reset drukte Marcel de neutraal knop in. Vervolgens (waarschijnlijk) uit automatisme direct weer opgeschakeld en de betrouwbare Toyota motor gaf de geest. Een re-join was nodig, nieuwe wagen uithuilen en doorpakken was het motto. Alleen werd het nog erger, de Fanatec base die wij gebruikte begon erg te stinken en was dusdanig warm dat ons tosti ijzer er jaloers van werd. Al snel werd besloten de pits op te zoeken, de reserve base toe te passen en weer verder te gaan. Weer een re-join vanwege het herkennen van het stuur in de game en we lagen ineens 6e, ver van de top 3 vandaan, een ronde achter de nummer 5 en eigenlijk kansloos voor een betere klassering. Alle zin en drive verdween als sneeuw voor de zon. Uitrijden op karakter en meer was het niet. Enorm teleurgesteld in de hardware en het daardoor gevolgde resultaat passeerde wij na 15:04 de finishlijn en dat was het dan. Naast ons stond het RARE Endurance team wat meedeed in de GT klasse, tot ieders vreugde konden zij tegen het eind de overwinning achter hun naam schrijven, iets wat voor ons ook een pleister op de wond was.

Het inmiddels misschien wel ingeburgerde uit eten samen met de heren van RARE was weer rete gezellig en met een gelukje hing er een grote tv naast onze tafel aan de muur waar net na het eten de F1 race van Amerika van start ging. Heerlijk om toch zo weer een raceweekend af te sluiten. We hebben veel punten die wij zeker willen verbeteren om volgend jaar beter voor de dag te komen, we hebben er dan ook nu alweer zin in om weer richting Denemarken te gaan in het laatste weekend van oktober 2016.




<< Vorig Nieuwsbericht Volgende Nieuwsbericht >>
ZAC9 preview deel 2: de privateers Nieuwe supported serie: Simracing Master...

SPONSORS
FORUM DISCUSSIES