image

New Kid on the Block: Assetto Corsa

Bij DigitalRacing begon het online sim racen met de games van Simbin. GTR, GTR2, RACE07, Race On, en alle uitbreidingen die daarbij hoorden. Geniaal goede racesims, maar voor ons was er nog een belangrijke reden waarom we er zo enthousiast over waren. De games werden gemaakt door een kleine groep enthousiaste mensen met het simrace hart op de juiste plek. Geen grote studio met alleen maar commerciële belangen, nee: onwikkelaars die ook een passie voor racen hadden en ook op de circuits te vinden waren. We hebben daar goede herinneringen aan.

Tegenwoordig gebruiken we iRacing. Ontstaan uit de overblijfselen van Papyrus, bekend van hun geniale Indycar en Nascar games. Ondanks de hoge kwaliteit, diversiteit en mogelijkheden voelt iRacing echter nooit aan zoals de Simbin games aanvoelden.

Des te enthousiaster waren we toen eind 2011, begin 2012 de ‘buzz’ op gang kwam van een kleine, onafhankelijke studio die een ogenschijnlijk fraaie sim aan het ontwikkelen was. Helemaal onbekend was dit Kunos Simulazioni natuurlijk niet: dit team was ook al verantwoordelijk voor het onterecht onbekende maar onder kenners geroemde Netkar Pro. Dat was uiteindelijk toch altijd meer een ‘projectje’, maar voor Assetto Corsa werd een echte ontwikkelstudio opgericht.

Die early buzz was niet voor niets. De eerste screenshots zagen er erg goed uit, de circuits werden lasergescanned en de autokeuze was niet groot, maar wel zeer gevarieerd. Er werd ook niet gelijk op een grote hoeveelheid content gericht, maar des te meer op een realistische rijervaring.

Tijdens de Gamescom in Keulen in 2012, hadden Niels en ik de kans het team te ontmoeten en met aan de game te proeven. Benaderbaar, enthousiast en gepassioneerd over hun kindje. Onder het toeziend van nog een aantal andere DRNL communityleden werden de diverse mogelijkheden besproken en uitgetest. Enkelen waren vooral te spreken over de driftmode. Dat lijkt vooral geinig, maar geeft vooral aan dat er een kwalitatief goede physics engine en bandenmodel aanwezig is. Wij waren onder de indruk, misschien nog wel meer dan van Raceroom, wat op diezelfde beurs uitgebreid getoond werd.

In de tussentijd lag de focus bij DigitalRacing op iRacing, met onder meer een Oval league en de ZAC. Maar Assetto Corsa bleef met een schuin oog gevolgd worden door diverse forumleden en raakte nooit echt op de achtergrond. Met meer licenties, goede doorontwikkeling en meer mod mogelijkheden kwam het eerder dit jaar in beeld als serieus platform voor een DRTCC revival. Even wennen na een paar jaar iRacing, maar de omschakeling werd gemaakt en met succes: de eerste DRTCC races zitten erop en zijn minstens zo geniaal als de DRTCC races voorheen met RACE. Kudos aan Kunos!