Endurance racing [LeMans/WEC/ELMS/ALMS/etc.] ‎| Deel 3

#5
http://www.lemans.org/wpphpFichiers...ation-pilotes/drivers-status-notification.pdf

Lijst met coureurs en in welke categorie ze voor de WEC ingedeeld zijn.
Opvallend dat Yelmer Buurman en Vitantonio Liuzzi in de nieuwste versie van deze lijst zijn toegevoegd. Zien we die dit jaar nog in de WEC (of Le Mans) terug? Zou wel leuk zijn, bekende namen zijn altijd mooi voor een grid :thumbup:

Liuzzi wellicht in de #71 AF Corse Ferrari met Bertolini en Beretta?
 
#6
Van de facebook van de ACO/Le Mans
The list of entries for the Le Mans 24 Hours has evolved. Two withdrawals received by the Sports Management department have opened the door to two reserves in the LM P2 category. The dress rehearsal before the race, the Test Day on 3rd June, will see no fewer than 62 cars take to the track and a star will return to Le Mans, Sébastien Loeb.
 
#7
http://www.lemans.org/wpphpFichiers...ation-pilotes/drivers-status-notification.pdf

Lijst met coureurs en in welke categorie ze voor de WEC ingedeeld zijn.
Opvallend dat Yelmer Buurman en Vitantonio Liuzzi in de nieuwste versie van deze lijst zijn toegevoegd. Zien we die dit jaar nog in de WEC (of Le Mans) terug? Zou wel leuk zijn, bekende namen zijn altijd mooi voor een grid :thumbup:

Liuzzi wellicht in de #71 AF Corse Ferrari met Bertolini en Beretta?
Yelmer Buurman rijdt in het ELMS voor Status GP, en die hebben een entry voor de 24u.
 
#8
Yelmer Buurman rijdt in het ELMS voor Status GP, en die hebben een entry voor de 24u.
Kijk dat verklaard het, ik moet eerlijk zeggen dat ik de ELMS totaal niet meer volg :blushing:
Ik had wel op de entry lijst voor de 24h gekeken, maar daar staat hij nog nergens bij ;)
Met Bleekemolen en v. Splunteren dus iig 3 Nederlanders bij de 24h.
 
#9
Renger vd Zande misschien met de LMP2 Lotus de WEC in :thumbup:

Deze week zal Renger testwerk verrichten voor Lotus op het circuit Paul Ricard in Zuid-Frankrijk. Lotus maakt dit jaar haar entree in de LMP2 -klasse in het wereldkampioenschap langeafstandsraces. Met teambaas Colin Kolles aan het roer, de voormalige Formule 1-baas van onder andere Jordan/Midland, Spyker en HRT, is een nieuwe formatie opgebouwd.

De doelstelling van het Lotus Team is om de Nederlander in het seizoen 2012 tijdens zes races van het FIA World Endurance Championship (WEC) in te zetten. De ambitie is om ervaring op te doen in de LMP2-klasse en op den duur in de hoofdklasse van de Le Mans-categorie, de LMP1, uit te komen. De inzet is mede afhankelijk van de financiële funding van het team.

Het waren twee intensieve maanden voor Renger. Nadat Mercedes-Benz Motorsport begin februari het roer omgooide was de snelle Mercedesrijder zijn stoeltje in de DTM kwijt. De keuze werd gemaakt om zijn rijdercarrière te verbreden tot die van professionele allrounder. Uitkomen in langeafstandsraces met een Le Mans Prototype is dan een voor de hand liggende vervolgstap. Renger zal het combineren met ook andere competities, zoals de Porsche Supercup.

Renger: “Ik ben behoorlijk trots dat ik in twee maanden tijd een goed vervolg heb weten te geven aan mijn plotselinge vertrek uit de DTM. De internationale autosport moet het doen met sterk gekrompen budgetten en dan is het vinden van een zitje in een professionele klasse niet makkelijk. De LMP2-auto van Lotus is in feite een Lola-Judd op basis van een 5 liter V8 BMW. Met veel vermogen en slechts 900 kg gewicht is het een top racewagen. Dat trekt me aan. De klasse kent een handicapformule, doordat met minstens één rijder van de categorie brons moet worden gereden. Ik zelf zit in de hoogste categorie, platina. Totaal wordt met drie coureurs per auto gereden.”

“Op Paul Ricard ga ik voor het eerst aan de bak met deze auto. Ik wil Kolles en het Lotus Team bedanken voor de kans die ik krijg. Veel tijd om bij te komen heb ik vervolgens niet, omdat ik meteen doorvlieg naar de Grand Prix van Bahrein om dit weekend in het voorprogramma met Porsche uit te komen. Maar daarover later meer. Voorlopig eerst de langeafstandsknop in mezelf omzetten. Ik heb er zin in.”
http://www.autosport.nl/news/24733/sportscars_renger_van_der_zande_testrijder_lotus_lmp2_.html
 
#10
Dit vind ik wel zeer verassend: Marc Gene met Audi op Spa om Timo Bernhard te verangen en als reserve voor de 24h.

Audi has signed Peugeot refugee Marc Gene as a reserve driver for the Le Mans 24 Hours.

The 38-year-old Spaniard had been part of Peugeot's Le Mans effort from its inception in 2007 to its abrupt cancellation at the end of 2011, taking victory at Le Mans along the way.

In addition to being Audi's standby for Le Mans, Gene will also race one of the team's new R18 ultras in the Spa round of the World Endurance Championship in May, substituting for the Timo Bernhard, who is still not fully recovered from his Sebring testing crash.

"At our first meetings I immediately had the impression that Marc will blend well with our sports car squad," said head of Audi Sport Wolfgang Ullrich.

"We very quickly reached an agreement. It's very unfortunate that Timo Bernhard won't be able to compete for us at the second WEC round at Spa as planned. At the same time, I’m pleased to see his recovery making significant progress. That’s why we’re sticking to our original plan of having him run at the Le Mans 24 Hours."

Audi has already confirmed Berhard, Andre Lotterer, Marcel Fassler, Benoit Treluyer, Allan McNish, Dindo Capello, Tom Kristensen, Romain Dumas, Loic Duval, Oliver Jarvis, Marco Bonanomi and Mike Rockenfeller as the race drivers for its four-car Le Mans entry.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/98933
 

Robert Saalmink

DigitalRacing | Directie
#11
Dan was die testcrash van Timo harder dan ik dacht naar aanleiding van de nieuwsberichten toen! Met Gene halen ze wel iemand in huis met veel ervaring in diesel prototypes. Wat rijders betreft keuze genoeg nu na het kappen van Peugeot.
 
#15
De eerste door peus verkochte auto aan een privateer???? Volgens mij reed er vorig jaar en dat jaar ervoor een privateer rond in zon ding op le mans???
 

Peter

Senior Member
#16
Pescarolo Sport announces that one of the cars Pescarolo will run in the race is the diesel-powered Peugeot 908 HDi FAP loaned from Peugeot itself
Dat was voor 2009. Geen eigendom dus. Ze reden met chassisnummer 03, die is tijdens de race in Le Mans 2009 afgeschreven.

Hoe het precies met Team Oreca Matmut zit kan ik zo 1 2 3 nergens vinden, maar zij hebben meerdere auto's (verschillende chassis) van Peugeot gebruikt.
Ik ga er dus vanuit dat ook zij de auto's in bruikleen hebben gehad.
 
#19
Dat was voor 2009. Geen eigendom dus. Ze reden met chassisnummer 03, die is tijdens de race in Le Mans 2009 afgeschreven.

Hoe het precies met Team Oreca Matmut zit kan ik zo 1 2 3 nergens vinden, maar zij hebben meerdere auto's (verschillende chassis) van Peugeot gebruikt.
Ik ga er dus vanuit dat ook zij de auto's in bruikleen hebben gehad.
Oreca leende (leasde?) die auto's volgens mij idd ook bij Peugeot.
 
#20
Wat is eigenlijk de beweegredenen van Peus om de auto niet te verkopen/leasen/onder een prive team in te schrijven?
Ik bedoel, de 300 miljoen is inmiddels toch al grotendeels uitgegeven voor dit jaar, dus ala... Laat dan een prive team er mee rijden met fabrieks ondersteuning, soort van zeg maar.
En ja de economische redenen hebben ze bekend gemaakt, maar volgens mij is het ongeveer een situatie griekenland aan verkwanseling van geld om je net voor de 1e race terug te trekken...
Moet je toch een hele goeie reden hebben lijkt me...
(doe is een speculatie, want de echte reden weten we denk ik pas over 25 jaar wanneer er een documentaire wordt gemaakt en de dossiers open gaan ;) )
 
Last edited:
Top