[F1] Grand Prix van Bahrein - 2021

Markie

Senior Member
#2
Nieuw seizoen, nieuwe kansen, maar daar hebben we dan wel een iets mindere Mercedes voor nodig. :sleep: , anders wordt het nr8.


Zelfs met alle data voor het oprapen vond ik het moeilijk om iets zinnigs over de test van 2 weken terug iets te zeggen. Te weinig race sims en zo veel verschil in tijd afhankelijk van wanneer je op de baan was (zandstorm, zon of avond). Laten we hopen dat die RBR jongen op het autosport forum het juist had en RBR en Merc op gelijke voet staan met de rest er toch wat verder achter (zou weer jammer zijn).

Aardig wat jongens die iets te bewijzen hebben, Haas denk ik goed dat die achteraan staan (geen druk MSC, ja die is terug op de timing sheets). Bottas weet dat die vol kan gaan, volgend jaar toch Russel en Sir Lewis, zoals Rosberg dat een jaar deed. Kan Fernando het nog, heeft DannyRic de juiste keuze gemaakt en kan Perez wel met Max mee en vindt Seb zijn mojo terug (nu er geen teamgenoot met de naam Leclerc is en kan Sainz daar dichter bij blijven als Seb deed ( Fer power?)...........genoeg voor Drive to Survive 4 ;)
 
Last edited:

Markie

Senior Member
#3
FP1



Met testen hier 2 weken geleden, denk ik niet dat je te veel in de tijden moet lezen, zeker gezien ze vorig jaar 2 seconde sneller waren. Max had een lekkere tow, dus als je daar 2 tiende afhaalt, zit het heerlijk bij elkaar. Was ook mooi om te zien hoe Lando en Charles vanaf de eerste meter de druk op hun teammates probeerden op te voeren, kijken hoe die reageren in FP2 ;)
 

Markie

Senior Member
#4


Als die short runs de ware pace zouden hebben, wordt het een heerlijk jaar. Maar long-runs hadden RBR/Max & Merc/Lewis toch weer in een andere klasse.

Mercedes blijft het lastig hebben op de zachtste compound en Bottas klaagde flink over "undriveable" in zijn long run. Middenveld 3 (McL/AT/Fer) waren zowel in short als longrun mega close.


Kimi off: https://streamable.com/y12yu5
 

Markie

Senior Member
#7
Ik geloof dat die RBR engineer op AS eerlijk was en gat tussen top en middenveld niet kleiner geworden is, zeker in deze warme condities. Straks stuk koeler, dus kijken hoe de volgorde dan is. Enige wat echt anders is in FP3 waren de McL's, Lando foutje in T1, verwacht die nog wel bij de top van het middenveld (Gasly).


Charles momentje: https://streamable.com/dgz050

Seb op dieet: https://streamable.com/sdgw5s

 
Last edited:

Markie

Senior Member
#9
Spannend, Seb en Ocon de bok, maar denk dat geel in S2 daarbij een handje hielp.


hopelijk alles OK bij Max, zou sneu zijn als je de eerste fout maakt en iets naar buiten gaat en je vloer sloopt in Q1
 

Markie

Senior Member
#12
bring back Gasly


pijnlijk voor Sergio, Yuki er ook uit, maar die wilden niet op de rode starten, waar anderen er wel voor kozen.
 

Markie

Senior Member
#15
Dat maakt de q sessie toch een stuk spannender, save best for last

#GOMAX


en go Charles, lekker starten op de reds van p4, goed om Ferrari daar weer te zien



Gelukkig heeft Max dit keer bescherking van Perez verachter hem
 
Last edited:

Markie

Senior Member
#19
Enige nadeel is dat het commentaar van Coronel en consorten tenenkrommend is op dit moment. Indrukwekkend rondje van Max, dat zeker
die populistische crap is altijd tenenkrommend :sick:



Analyse van een van de betere gasten (Federico Albano ) op het net, vd qualie gisteren.

Lewis/Max


Not only does Verstappen have in his hands a car that is stable in the changes of direction and at the rear, but also one with a lot of aerodynamic load and efficiency, capable of higher speeds in almost all the stretches of the track and at the same time of bringing home partial measurements in corners that are often higher than the competition. The impression, even looking at the performance of the Alpha Tauri that we will analyze in a moment, is that under the hood of the RB16B there is a propulsion unit that has really found a lot of horsepower, allowing Newey to raise the bar of aerodynamic load. It's no coincidence that the load index of Verstappen's car (which is the ratio between top speed and average lap speed) is higher than Mercedes by about 0.2% and higher than the rest of the competition by over 1.1%. This measurement is only indicative, as it is only completely true when comparing cars with equal power, but in any case it has almost never happened in the recent past to see a Mercedes outperformed in this measurement.

Leclerc/Gasly




Instead, the second row is just one tenth behind a struggling Bottas. The comparison with the Alpha Tauri of Gasly, fifth and the first rival in tomorrow's race, tells of a car from Faenza that has chosen a much lower set-up than all the competition. Going back to the load index, compared to Verstappen (and here we are at equal power), Gasly's car has 1.56% less aerodynamic load. And in the comparison with Leclerc, it is clear that the Frenchman is always much faster than the Monegasque, with peaks of +8 km/h in the back straight. The data, however, show that Maranello is working hard. The activity that we had glimpsed on the front seems to have brought excellent results, and it is precisely where there is a need for stability under braking that the SF21 number 16 brings out some excellent relative, such as at turn 8, turn 10 and turn 14. Then the approach to the difficult turn 11 is excellent, where a car that the driver can trust is needed. Analyzing the braking of turn 1, it is easy to see how much Leclerc can sink more into the braking and bring more speed in all the meters of the braking. Thanks to this, in spite of an Alpha Tauri with better traction due to the explosiveness of the Honda engine, Leclerc gains a good 1.5 tenths in that phase. The impression is that the improved power unit allows the Maranello team to put much more balanced set-ups on track, finally exploiting their strengths without being perpetually on the defensive.
 

Markie

Senior Member
#20
Honda heeft grootte stappen gezet, eens kijken of dat ook voor de start geld. Verschillende banden in het middenveld, dus niets raars in t1/4 en het kan een leuke race worden.
 
Top