[F1] Grand Prix van Groot-Brittannië 2021

#81
Moet zeggen dat men in nl redelijk doorslaat. Je merkt dat in het buitenland (niet Engeland) een heel stuk genuanceerder gereageerd wordt. Schuld ligt voor groot deel bij Lewis, maar met Lewis naast zich was max verstandiger geweest iets meer ruimte te geven.

Waar ik ook zeker van ben dat omgekeerd max weinig anders had gedaan, proberen er langs te komen.

Het is een raceongeval, straf is gegeven, terecht maar meer is het niet.
Helaas zie je aan de reacties op Social media dat het niveau van de huidige fans heel beroerd is Nederlandse fans zijn om je kapot te schamen. Dat zag je al in België 2 jaar terug waar er heel hard gejuicht werd na de crash van Hamilton in fp3. En een groot deel vertrok toen max uitviel.
Helpt niet met Olav Mol die nu zelfs naar de FIA wil stappen omdat hij vind dat Lewis niet genoeg gestraft is. Wees commentator ipv fanboy.

Wat betreft het gejuich, had minder gekund, maar was niet anders na de crash van Grosjean of de crash van Bottas in Mexico paar jaar terug.
 

Markie

Senior Member
#84
Moet zeggen dat men in nl redelijk doorslaat. Je merkt dat in het buitenland (niet Engeland) een heel stuk genuanceerder gereageerd wordt. Schuld ligt voor groot deel bij Lewis, maar met Lewis naast zich was max verstandiger geweest iets meer ruimte te geven.

Waar ik ook zeker van ben dat omgekeerd max weinig anders had gedaan, proberen er langs te komen.

Het is een raceongeval, straf is gegeven, terecht maar meer is het niet.
Helaas zie je aan de reacties op Social media dat het niveau van de huidige fans heel beroerd is Nederlandse fans zijn om je kapot te schamen. Dat zag je al in België 2 jaar terug waar er heel hard gejuicht werd na de crash van Hamilton in fp3. En een groot deel vertrok toen max uitviel.
Helpt niet met Olav Mol die nu zelfs naar de FIA wil stappen omdat hij vind dat Lewis niet genoeg gestraft is. Wees commentator ipv fanboy.

Wat betreft het gejuich, had minder gekund, maar was niet anders na de crash van Grosjean of de crash van Bottas in Mexico paar jaar terug.
Laten we aan Mol niet te veel woorden vuil maken, denk niet dat het iemand verbaasd dat die doorslaat, vond de Ziggo studio na de race op een hoger niveau dan dat ik van ze verwacht, aangezien Coronel er zat (die wel een paar keer gecorrigeerd moest worden), was toch vrij zakelijk. Ook interview met Lewis was top, hem voornamelijk het woord laten doen, al voelde het wel een beetje aan als een kind dat bij de hoofdmeester moet melden na de klas. :oops:

Je kunt inderdaad een actie tussen de nr1 & 2 niet anders beoordelen dan een actie in het middenveld, ook al zouden sommige dat blijkbaar anders willen zien. Hoogstens dat je een actie in een highspeed bocht wat anders bestraft dan een eerste chicane op bijvoorbeeld Monza waar de snelheid lager ligt, maar misschien hebben ze dat al wel gedaan (10 ipv de gebruikelijke 5). Dat nu RBR een advocaat in de arm wil nemen om er naar te kijken vind ik dan ook weer complete nonsens

Volledig eens zoals al eerder gemeld over die mafkezen online, maar met afstand de grootste chear dit weekend was toen Max er af getikt werd, dus ook in her race gekke Engeland heb je genoeg idioten, dus laten we dat niet mooier maken dan het was.


Dat Max het ook zo geprobeerd had, natuurlijk, ook niets mis mee, maar betwijfel of die ook de apex gemist zou hebben, want Max zijn "spatial awareness" valt mij meer en meer op is echt mega. Dat blijft natuurlijk koffiedik kijken, want ik had vooraf ook niet verwacht dat Lewis de fout in zou gaan.
Wat mij wel begint op te vallen en ik erg verrassend vind, gezien hoe hoog ik Lewis inschat als het op wagen controle op de limiet gaat, hoe vaak die net de fout in gaat in gevechten met Max (Austin, Budapest, Mexico,Imola bijv) en nu weer net de Apex mist. Max ook niet altijd foutloos (Bahrein bijv dit jaar), maar zou over 10/15 jaar daar best wel eens een interview met Lewis over willen zien/lezen, anders dan zijn nu standaard "te agressief" excuus.
 
#85
Martin brundle heeft naar mijn mening een erg goede analyse
Max was not at fault although for his own race and championship campaign he could have left a little more space on the inside given Hamilton was bound to be compromised on that line, and perhaps have been less convinced that Lewis would yield.

But that's with calm hindsight. With a 33-point championship lead and the fastest car he possibly took too many risks after that tardy start, but that's why he's a championship contender.
https://www.skysports.com/f1/news/2...-hamilton-max-verstappen-british-gp-collision
 

Jarninho

Senior Member
#86
Dat is wel erg makkelijk achteraf, over die risico’s. De kans dat het zo afliep voor Max en Lewis was niet erg groot. Als Lewis hem op een net iets andere manier raakt kan hij er zelf afvliegen (zoals Vettel een paar keer is overkomen enkele jaren geleden) of schade hebben. Ook nu had hij schade en zou hij volgens Merc de race niet hebben uitgereden zonder de rode vlag. En hij kreeg een penalty. Een iets andere penalty en hij had hem niet gewonnen.

Het zat Lewis allemaal enórm mee, terwijl hij degene is die één behoorlijke achterstand had in het wk en bij geen finish voor hem of voor beiden weer een race minder de kans had om in te lopen. Dan zeggen dat Max minder risico had moeten nemen (hoe dan? Hij liet volgens mij zelfs iets meer ruimte dan LeClerc) vind ik praten met de wijsheid van achteraf.

Wat me overigens ook opvalt is dat steeds het narratief is dat Max zo agressief rijdt. Dat klopt, maar Lewis doet dat echt niet minder. Hij heeft het de afgelopen jaren wat minder vaak hoeven doen maar hij zette bv Rosberg ook regelmatig hard van de baan en ook Verstappen is hem al eerder tegengekomen (bv China 2018). En hij heeft bij herhaling aangegeven niet voor Max aan de kant te gaan.

Voor mij blijft de conclusie staan dat hij te hard de bocht in ging, daardoor tegen Max aanreed en erg veel geluk heeft gehadmet de voor hem perfecte afloop.

Zoals overigens het hele jaar al. Ik ben benieuwd of dat nog eens zal gaan veranderen.
 
#87
Racing incident, maar Lewis gaat weg met alle punten en dat is een beetje een scheef resultaat. Een paar jaar geleden viel Max regelmatig uit (ok, vaak genoeg door Renault, maar dat terzijde) en ik vond het bijzonder hoe constant (goed) hij is dit jaar. Dat zal voor een groot deel door de auto komen, want het is echt niet dat Max totaal anders rijdt dan voorheen.

Ik hoop dan ook echt dat hij weer zo constant kan scoren als de races hiervoor, want het zou jammer zijn als hij het kampioenschap makkelijk uit handen gaat geven door nog een aantal non-finishes.
 

Markie

Senior Member
#88
Het enige wat voor mij eens bekeken mag worden in de regels is de reparatie tijdens een rode vlag.

Pak Imola als voorbeeld, crash tussen twee wagens die beide hun race beeindigen dan mag wat mij betreft een ieder, zeker ook omdat er wagens door die rond vliegende onderdelen rijden, zijn wagen repareren. Dat er dan een aantal geluk hebben om eerder opgelopen schade, die niets met dit incident te maken hebben mogen repareren, dat zei dan zo (een SC en gaten die dicht vallen is ook niet "eerlijk" bijv.).

Maar als je zo als nu een rode vlag situatie hebt en er een courreur als meest schuldig word aan gewezen en hiervoor een straf van de racestewards krijgt, zou die courrer wat mij betreft niet zijn schade moeten mogen repareren. (nieuwe banden net als rest ja, ook als dat betekent een lekke band).


Weet niet zo of dit bijkomende consequenties heeft (veiligheid) die ik zo over het hoofd zie.
 
Last edited:
#89
Mercedes gaf aan dat Lewis de race niet had kunnen uitrijden zonder die rode vlag, dus dat is inderdaad nogal krom.

Of dat echt waar is, vraag ik me overigens af. Ik heb ze alleen maar een kleine reparatie zien doen.
 
#91
Naar mijn weten hebben ze alleen een band vervangen waarvan de velg gebroken was en heb ik ze met seconde lijm een stuk op de vleugel zien plakken. Mercedes PR team zit vol in underdog en afweer modus. Misschien omdat ik er nu meer van zie maar het voelt wel alsof het echt heel erg is met het nieuws. Je leest ook continu vanuit het mercedes kamp over de aggresiviteit van Max. Ik heb hem eigenlijk al een hele tijd geen over het randje moves zien maken. Imola was misschien een beetje té maar ik vind hem vooral zelfverzekerd over komen in de auto. Hij rijd echt wel voor de wereldtitel.

En absoluut eens dat er eens naar de rode vlag regels gekeken moet worden. Gebeurd te vaak dat mensen op een of andere manier voordeel halen uit fouten van hunzelf. Lewis had nooit weer als 2e mogen herstarten nadat ze aan zijn auto gewerkt hadden. Doe dan hetzelfde als met de echte race start. Na parc ferme sleutelen aan de auto? -> Pitlane start. Bandenwissel zou nog wel mogen ivm dat je strategie helemaal onderuit getrokken wordt door een incident maar ergens is dat toch ook vaak een strategische gok op incidenten.
 
#94
Gelukkig is hier niets uit gekomen, en kunnen. We verder. Het nieuwe bewijs was oa dat Albon bij een filmdag de lijn van Hamilton reed :rolleyes:.

Klaar streep eronder.
 
Top