[F1] Grand Prix van Singapore 2019

Tjello

DigitalRacing.nl
#41
Rosberg legde het goed uit. Door zo langzaam te rijden zou Leclerc de eerste zijn die een pitstop kon maken en in vrije lucht weer terug de baan op komen. Zo voorkom je de undercut. Waarom ze dat niet gedaan hebben zal iedereen een raadsel zijn.
Hopelijk worden we vanuit de Mercedes kant wat wijzer als ze woensdag een filmpje online zetten van Vowles
 

Markie

Senior Member
#42
Het probleem was dat toen Leclerc gas ging geven omdat gat te trekken, hij na 2e halve ronde zijn banden het al opgaven, dus hij vertraagde weer. Er was een gat voor Grosjean,(p11/12?) maar die werd net ingehaald door Hulk, die ineens weer een stuk sneller kon (RBR onderschatte dat bv). Daarnaast had je ook no een groep die gestart waren op mediums, die ervoor zouden komen, moet je dus inhalen op de baan. En er was twijfel hoe land de hards het uit konden houden en dus geen eenvoudige call.

Uiteindelijk was Max degene die het lontje ontstak, omdat zijn banden op waren. Ferrari reageert op het allerlaatste moment met Vettel en vanaf daar heeft de rest geen keuze meer. Leclerc moet naar binnen en door mega undercut verliest zijn positie en Mercedes is dan te laat om iets anders te doen (hadden alleen mee kunnen klappen en dan derde ipv 4e).

Dan heb je als Mercedes pech dat het SCs regent en dan weet je dat je fout zat.
 
Last edited:

Tjello

DigitalRacing.nl
#43
Als je 13 seconden ofzo trager rijdt dan in kwalificatie dan is het niet zo vreemd dat er iemand in het veld sneller kan en gaat natuurlijk.

En Leclerc had natuurlijk een keuze... De ronde na Vettel zijn stop naar binnen. Hamilton had ook gewoon kunnen pitten toen hij het zelf over de undercut had. Als iedereen weet dat de undercut beter werkt dan de overcut zou je verwachten dat die top 6 binnen 1-2 ronden nadat de eerste stopt binnenkomt.
 

Markie

Senior Member
#44
Leclerc kwam een rondje na Vettel binnen, weet niet precies wat je daar mee wilt aangeven.

Normaal in Singapore geeft de eerste gas, trekt gat naar P7 en als dat precies groot genoeg is pit je als eerste. Doordat nu dat gat naar p7 er nooit was, de banden slijtage een vraagteken is en je dus verkeer moet inhalen op de baan, wordt het meer een gok dan dat het de strategen lief is, gevolg de ketting reactie op de eerste stop.

En natuurlijk achteraf had Lewis bijvoorbeeld in Max zijn rondje kunnen stoppen en dan met de SC fases, geen probleem voor banden had die makkelijk gewonnen. Maar op dat moment waren er nog zoveel variabelen zoals vermeld en daarbij ook nog de vraag hoe groot is de undercut (wat voor een pace had de Ferrari op oude reds, teams hadden de undercut duidelijk onderschat) en dan was dat moment nog niet zo logisch.

Vorig jaar in Singapore werkte de overcut bijvoorbeeld, Max op Vettel, dus ik snapte wel waarom niemand te vroeg wilde en sommigen uiteindelijk dus te laat waren.
 
Last edited:

Tjello

DigitalRacing.nl
#45
mbt Leclerc had ik wat duidelijker moeten zijn, normaal is het zo dat de rijder die voorop ligt op de baan de call mag geven of hij als eerste wil pitten. Het lijkt mij dus dat hij de call heeft mogen maken.

Mercedes doet teveel strategische spelletjes, vorige race ofzo ook al wat dummy pitstops enzo. Ze beginnen steeds meer foutjes te maken.

En net als de banden wordt de strategie teveel gemanaged, het wordt tijd dat er weer voluit in races gereden kan worden.
 
#46
omdat ze zo krankzinnig langzaam reden, wisten ze totaal niet wat Lewis nog kon op die softs, voor hetzelfde geld had hij genoeg tempo om de undercut te counteren. Bleek dus totaal niet zo.
Wat ik echt totaal niet begreep, op het moment dat de ferrari's na hun stop verkeer tegen kwamen, pitten ze Lewis. De enige kans dat ze vast zouden komen te zitten.

Leuk om over na te denken. Als Vettel P2 had getraind of meteen Lewis had ingehaald, had die undercut nooit gebruikt geworden en had Vettel nooit gewonnen :oops: P3 was de sleutel.
 

Markie

Senior Member
#47
@Tjello, teams halen wel vaker de nr2 eerst naar binnen, omdat daar de dringendere reden voor is, in dit geval Max undercut tegengaan. Bottas werd bij Mercedes ook eerst binnengehaald (Albon) en op de baan kun je dat altijd wel weer recht zetten, zie Mercedes in Singapore of Ferrari in Spa, Vettel die daar Leclerc er weer langs liet na een eerdere stop. Probleem hier was alleen en dat wist Mattia ook wel na Monza, dat Vettel dat bevel genegeerd had en dan hadden ze na de race veel meer uit te leggen, los van de interne problemen die dat op zouden leveren.


@Darthwillie , Lewis zijn tempo viel zwaar terug omdat zijn banden eraan waren en die ging trager dan het middenveld op die oude mediums, dus buiten blijven had denk ik geen zin meer.
En nog een als/dan..... als ze bij Ferrari iets later hadden gezien dat Max binnen kwam en Vettel net niet hadden binnengeroepen was Max waarschijnlijk 2e geworden, omdat ze dan Charles wel als eerste hadden binnengeroepen in de volgende ronde. :whistle:
 
Top