Formule1 2009: pre-season

Status
Not open for further replies.
#1
[formule1]
[spacer]
Afgelopen zondag is het seizoen 2008 op spectaculaire wijze afgesloten.
De eerste race van 2009 zal pas op 29 maart plaatsvinden, maar gelukkig zitten de teams in de wintermaanden niet stil.
De komende maanden kunnen we ons weer opmaken voor de wintertests en de teampresentaties van de verschillende teams.
[spacer]

[spacer]
Formule1 2009: pre-season! Wat wel en wat niet!

De bedoeling van dit draadje is, dat hier alles gepost wordt wat te maken heeft met de wintertests en teampresentaties. Hieronder valt onder andere:
- Nieuwsberichten over teampresentaties
- Foto’s van teampresentaties
- Filmpjes van teampresentaties
- Testtijden

Geruchten over de laatste beschikbare stoeltjes bij de teams staan in:
De F1 Silly Season thread

Overige nieuws en weetjes staan in de volgende threads:
Formule 1 nieuws en discussie thread
Autosport & techniek thread
[spacer]
Kalender teampresentaties
[table="head"]Team|Auto|Motor|Launchdatum|Locatie|Datum shakedown
Scuderia Ferrari Marlboro|F2009|Ferrari|12/01/2009|Fiorano|12/01/2009
Vodafone Mclaren|MP4-24|Mercedes|20/01/2009|Woking|
BMW Sauber|F1.09|BMW|20/01/2009|Valencia|20/01/2009
ING Renault|R29|Renault|19/01/2009|Algarve|19/01/2009
Panasonic Toyota|TF109|Toyota|16/01/2009|Keulen |20/01/2009
Scuderia Torro Rosso|STR4|Ferrari|| |
Redbull Racing|RB5|Renault|09/02/2009|Valencia|09/02/2009
AT&T Williams|FW31|Toyota|| |
Honda Racing*|RA109|-|Wacht|op|koper
Force India|VJM02|Mercedes|| | [/table]
[spacer]
Toyota presteert TF109 op 16 januari 2009
18 oktober 2008

Toyota heeft als eerste Formule 1-renstal bekendgemaakt wanneer de nieuwe auto gepresenteerd zal worden. Op 16 januari zal de Japanse renstal de TF109 presenteren. Op welke locatie de presentatie zal plaatsvinden, heeft het team nog niet laten weten.
Met alle nieuwe technische reglementen zullen de teampresentaties van komend jaar erg interessant kunnen worden. Vooral het Kinetic Energy Recovering System (KERS) en de aërodynamische onderdelen zullen naar alle waarschijnlijkheid veel aandacht krijgen tijdens de teampresentaties.
Bron: www.gpupdate.nl
Baandebuut nieuwe BMW op 20 januari
02 november 2008

Het team van BMW zal op dinsdag 20 januari 2009 voor het eerst met de nieuwe F1.09-bolide rijden. Zo heeft de Duitse fabrieksrenstal zaterdag na afloop van de kwalificatie laten weten. De roll-out zal plaatsvinden op het circuit van Valencia.
Teambaas Mario Theissen liet eerder al weten dat de ontwikkeling van de nieuwe auto op schema ligt. "Volgens mij zijn we op de goede weg", zei de Duitser. "De ontwikkeling van de aërodynamica en het KERS-systeem verloopt volgens plan."
Bron: www.gpupdate.nl
[spacer]
 
Last edited:

RSRoy

Senior Member
#6
Dat is toch Portimao ofzoiets. De Superbikes hebben hier hun afsluitende 2 races gehad. Prachtig circuit om te zien, in ieder geval met motorraces!
 

Tazz

Senior Member
#9
Tuurlijk, maar dat maakt een circuit toch niet gelijk een testcircuit? Testcircuits zijn circuits als Paul Ricard, Fiorano en Guadix.
jawel, da's toch al enkele dagen bekend?
Alguersuari geeft Formule 1-demo in Portugal
29 oktober 2008

Regerend Brits Formule 3-kampioen Jaime Alguersuari zal zaterdag een Formule 1-demonstratie geven tijdens het openingsweekend van het Algarve Motor Park. De Spanjaard zal in actie komen met de showauto van Scuderia Toro Rosso.

De demonstratie heeft plaats tijdens de laatste ronde van het wereldkampioenschap Superbikes, het eerste grote evenement op dit nieuwe Portugese circuit.

In december zal er ook een driedaagse Formule 1-test worden gehouden op het Autódromo Internacional do Algarve. Honda en McLaren hebben al toegezegd aan deze test deel te zullen nemen. De FIA heeft de baan reeds goedgekeurd.

Bron: GP Update
 
#10
Wat ik bedoel is dat als de F1 ergens test, dat circuit niet automatisch gedegradeerd is tot testcircuit. Als de F1 test op Zandvoort is Zandvoort toch ook niet opeens een testcircuit?
 

Tazz

Senior Member
#11
Wat ik bedoel is dat als de F1 ergens test, dat circuit niet automatisch gedegradeerd is tot testcircuit. Als de F1 test op Zandvoort is Zandvoort toch ook niet opeens een testcircuit?
pff, lastige klant :p

gedegradeerd is het niet, het circuit is splinternieuw en al meteen is er ruime interesse voor F1 tests (en mss meer, who knows.. met frankrijk & canada die niet meer op de kalender staan volgend jaar :p), het circuit ziet er erg goed uit, dus iets zegt me dat er snel andere tests zullen komen :)
 

RSRoy

Senior Member
#14
De hoogteverschillen zijn leuk, maar qua layout lijkt het circuit op elk ander circuit wat in Spanje en Portugal ligt.
Ik heb de superbike races bekeken en het ziet er op TV gewoon erg gaaf uit. Stuk beter dan de huidige circuits waar jij op doelt. Ben wel eens benieuwd naar een autorace op hoog niveau op dit circuit.
 

Atreidez

Senior Member
#16
heerlijk die wagens zo zonder flapjes :D
Ik twijfel nog een beetje na deze plaatjes ;





Vooral de nieuwe achtervleugel :rolleyes:



Ik hoop dat het gewenste effect behaald wordt. Meer inhaalmogelijkheden en het dichter achter iemand kunnen volgen door snelle bochten. Toch is ook het kwalificatiesysteem debet aan de inhaalacties, aangezien de top10 met racebenzine staat en dus ongeveer dezelfde rondetijden zullen rijden als de positie waar ze staan...
 

bobskink

Senior Member
#19
Gaan ze er echt zo uitzien?
Back to basics lijkt me goed, het ging te ver, maar ik hoop toch dat de voremen iets gestroomlijnder ogen, op dat voorbeeld is het iets te veel Volvo naar mijn zin. Misschien dat gewoon alle extra aanhangels behalve spiegels verbieden ook al een stap in de goeie richting zou zijn.
Oja, de Camera in het chassis inwerken zou ondertussen ook al mogen.
 
#20
De vraag is natuurlijk waarom teams tot de bekende excessen over gingen. Volgens sommigen gewoon als gevolg van de overmatige gebruik van de windtunnel, maar m.i. door de verplichte inefficiënties die in het technisch reglement waren ingevoerd. Denk maar aan de verplichte minimale hoogte van de engine cover.
 
Status
Not open for further replies.
Top