iRacing Algemene Thread | Deel 3

Roy Visser

Senior Member
#1
[game]



Developed by: IMS (iRacing Motorsport Simulations)
Release Date: 26-08-2008
website: www.iRacing.com


[spacer]

iRacing is een subscription based online racing game. Je zult dus maandelijks een bedrag moeten betalen om online deel te nemen aan races en gebruik te maken van de content. Wat krijg je hier voor terug? De mogelijkheid om op gezette tijden (afhankelijk van de klasse om het uur of om de 2 uur) deel te nemen aan online public races. Nou hebben we hier allemaal vrij slechte ervaringen mee (public races dan) maar waarom werkt dit nou zo goed in iRacing?

Safety Rating

Je Safety Rating bepaald voor welke License je in aanmerking komt. Hoe hoger je Safety Rating, hoe hoger je in License terecht komt. Safety Rating verkrijg je door races te rijden zonder incidents. Incidents heb je in de vorm van Contact (0x), Off Track (1x), Contact met Schade (2x), Loss of Control (2x) en Zwaar Contact met andere Rijder (4x) en Afhankelijk van je License tellen de incidents al zwaarder mee, heb je een D License en rijd je een race van 15 rondjes met 2 incidents, krijg je een Safety Rating van 0.10 erbij, heb je een A license en 2 incidents, dan kan het zelfs zijn dat je Safety Rating verliest van -0.10. Op deze manier zul je zien dat naarmate iemand zijn license hoger wordt, hij zich bewuster is van het niet maken van fouten, en dus contact probeert te vermijden. Wat neer komt op een meer realistischere tactiek tijdens het racen, in het echt wil je namelijk ook niet van de baan af schieten of schade rijden door contact.

Een mooi artikel waarom ze bij iRacing gekozen hebben voor Safety Racing: safety ratings a cure for the mayhem in online racing games/

Licenses

Iedereen begint met een Rookie Oval License, Rookie Road License en een Safety Rating van 2.50. Je stijgt in license door een Safety Rating te halen van 3.0 en te voldoen aan een minimum aantal gereden races of time trials. De license stijgingen gebeuren na ieder Seizoen (rookie seizoenen duren 1 maand), maar er is nu ook het Fasttrack Systeem waardoor je niet iedere keer hoeft te wachten op het einde van het seizoen, hiervoor moet je echter een Safety Rating halen van 4.0 voor je huidige License. Dit is vrij moeilijk en kost een hoop racen, maar hierdoor kun je wel een stuk sneller stijgen in License (ik heb bijvoorbeeld in anderhalve maand tijd beide licenses naar A gereden, dit hangt er natuurlijk vooral vanaf hoe veilig je op de baan rijd!)

Als je eenmaal een License verdient hebt, is het niet zo dat je die License behoud, je zult ervoor moeten zorgen dat je Safety Rating voor de License Boven de 2.0 blijft, anders zul je aan het einde van het Seizoen teruggezet worden in License, komt je Safety Rating onder de 1.0, dan wordt je per direct teruggezet in license. Je kunt echter nooit teruggezet worden naar je Rookie License.

Je hebt in iRacing de volgende Licenses:
Rookie License - Rode Streep op Auto, License en Helm Banner
Class D License - Oranje Streep op Auto, License en Helm Banner
Class C License - Gele Streep op Auto, License en Helm Banner
Class B License - Groene Streep op Auto, License en Helm Banner
Class A License - Blauwe Streep op Auto, License en Helm Banner
Pro License - Weggelegt voor de Top van iRacing, Zwarte Streep op Auto, License en Helm Banner

iRating

iRating is de indicatie die je van iRacing meekrijgt waaraan je kunt zien hoe goed iemand is en waar iemand ingedeelt wordt in een online Race. Hoe hoger je iRating hoe sneller je (in principe) bent. Als er 90 mensen zich inschrijven voor een race waar maximaal 15 man aan mee kunnen doen, zullen er 6 splits zijn. Splits zijn eigenlijk de verschillende servers voor dezelfde tijdstips, deze splits worden ingedeeld op iRating. Hoe hoger je iRating, des te hogere split kom je in terecht. De Topsplit is de hoogste klasse waar je in terecht kunt komen, hier zitten dus de snelste mensen in. Het mooie van iRating is dat je dus altijd terecht komt met mensen met dezelfde iRating, en in principe dus van dezelfde snelheid :) Wat er op neer komt dat je altijd gave races hebt met mensen met dezelfde skills.

iRating stats voor de Oval:
8000+: 2 man
7000 tot 8000: 13 man
6000 tot 7000: 40 man
5000 tot 6000: 200 man
4000 tot 5000: 400 man
3000 tot 4000: 1000 man
2000 tot 3000: 4000 man
1000 tot 2000: 40000 man
0000 tot 1000: 8000 man

En deze voor de Road:
8000+: 2 man
7000 tot 8000: 17 man
6000 tot 7000: 50 man
5000 tot 6000: 200 man
4000 tot 5000: 400 man
3000 tot 4000: 1000 man
2000 tot 3000: 4000 man
1000 tot 2000: 45000 man
0000 tot 1000: 8000 man

Dat zal een beetje een indicatie geven van waar de meeste mensen in vertoeven.

Realisme

Tracks: De tracks zijn ongekend realistisch, alle circuits zijn gelaserscanned wat betekent dat ze zo natuurgetrouw zijn als mogelijk, en dit merk je ook. Alle heuveltjes, hobbeltjes en hoogte veranderingen kloppen. Als in het echt een bepaalde lijn sneller is doordat er een bobbel ligt in een bocht, dan is het in de sim ook sneller door die lijn te nemen zonder bobbel. De ISI engine die we allemaal kennen van SimBin en Rfactor kan dit soort dingen niet simuleren, maar de engine van IMS is hier speciaal voor gemaakt. De circuits zien er visueel misschien niet spetterend uit, maar doordat de circuits bestaan uit onnoemelijk veel detail vergt het toch wel wat van je systeem als je het op de max wilt draaien. Spetterend hoeft in principe ook niet voor een Sim, natuurgetrouw is wat ik persoonlijk zoek, en dat kan gewoon niet beter als laserscannen. Op een recht stuk zoals op watkins glen waar er kieren in het asfalt zitten, voel je ook gewoon de wagen eroverheen trillen/denderen. wat me direct brengt naar..

FFB: Moeilijk te omschrijven, maar nagenoeg perfect, het werkt heel simpel met instellen, en je hebt er daarna vrij weinig omkijken meer naar, je kunt de kracht aanpassen, maar voor de rest ook eigenlijk niet, wat ik persoonlijk een goed ding vind. Op deze manier rijd je met de sim zoals ze het bij IMS bedoeld hebben. Ik zou dan ook aanraden door je 900 graden stuurtje ook op 900 graden te calibreren in de game, het spel past dit vanzelf aan aan de wagen waarin je rijd, zodat het gevoel en de stuur beweging zo natuurgetrouw is als in het echt :)

Wagens: Worden gemodelleerd aan de hand van laserscannen en met zoveel mogelijk informatie van de fabrikant dat de wagens ook zo natuurgetrouw mogelijk reageren, ook worden de wagens wanneer er een foutje inzit ook gewoon aangepast aan physics om dit te repareren. De bedoeling is dus echt realisme.

Zoals gezegt, ik ben bijzonder onder de indruk van het systeem en hoe het werkt. Het zijn eigenlijk gewoon leagueraces op door jouw gekozen tijdstippen, erg verslavend en je leert er een stuk behoudener van racen. Dikke aanrader voor mensen die graag racen, maar voor de casual racer zal ik het niet snel aanraden, daarvoor loopt het al gauw in de 100en euros op, en dat blijft toch een hoop geld voor iets wat je niet volledig in bezit krijgt. Een sim voor de Die-Hards dus!

[spacer]

Sinds 12-07-2011 heeft iRacing op het DRNL forum zijn eigen hok verdient. Dit laat zich vooral kenmerken door een groot aantal informatie topics. Aangezien iRacing een enorm complex systeem is als je er als nieuwkomer inkomt, raad ik je aan om zoveel mogelijk te lezen en informatie te halen uit deze threads. Mocht je er niet uitkomen, zoek de thread op die jouw het geschikst lijkt voor je vraag!

belangrijke side note:
iRacing Sectie: regels en richtlijnen - VERPLICHTE KOST

[spacer]

Beginners Guides
Voor zoeits complex als iRacing zijn er gelukkig al veel beginners guides geschreven, hieronder 2 aanraders!

Handleiding iRacing handleiding geschreven door Stefan Folkerts, Tim Mosman, Jeroen Daniels en Pascal Dukers *tip*
Sim HQ Beginners Guide To iRacing

[spacer]

De hier volgende guides/topics zijn zeer nuttige om door te lezen, echter zul je al wel member moeten zijn op iRacing.

First Rule for Rookies
Rookie Race Tips: Championships, Divisions, and Points
Rookie Race Tips: Fulfilling MPR -- D-Class and beyond
Rookie Race Tips: Putting SR Into Perspective
Rookie Race Tips: Learning about Setups
Rookie Race Tips: Race Pace
Rookie Race Tips: Practice heads-up racing
Rookie Race Tips: Manage your iRating, ignore your SR
Rookie Race Tips: Understanding the importance of car numbers
Tips: iRacing Keyboard Shortcuts

Must Read

iRacing Sporting Code
iRacing Beginners Guide

[spacer]

Oude stijl iRacing Thread Deel 1
Oude stijl iRacing Thread Deel 2
Oude stijl iRacing Thread Deel 3
Oude stijl iRacing Thread Deel 4
Oude stijl iRacing Thread Deel 5
Oude stijl iRacing Thread Deel 6
Oude stijl iRacing Thread Deel 7

Nieuwe stijl iRacing Algemene Thread Deel 1
Nieuwe stijl iRacing Algemene Thread Deel 2
 
Last edited:

Roy Visser

Senior Member
#2
UPDATE VEREIST

Hieronder een overzicht van alle beschikbare Content binnen iRacing. Wanneer je een subscription aanschaft krijg je direct alle content erbij welke onder het kopje "standard" staat. Alle andere Wagens en Circuits zijn extra aanschaffen en varieren in prijs van 8 euro voor een wagen tot 11 euro voor een track

Hieronder vind je een visueel overzicht, in deze post vind je een geschreven overzicht


Cars Standard
[spacer]



Cars Available
[spacer]



Cars Under Construction
Lotus '49
Cadillac CTS-V R

Tracks Standard
[spacer]



Tracks Available
[spacer]



Tracks Under Construction
[spacer]
 

Roy Visser

Senior Member
#3
Lijst met iRacing Staff voor handige weetjes op het forum:

Eric Hudec: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/27074.page
Steve Myers: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/14.page
Tony Gardner: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/15172.page
Nim Cross: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/10041.page
Shannon Whitmore: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/10040.page
Greg Hill: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/7.page
Sean Siff: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/25421.page
Otto Szebeni: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/25420.page
David Hout: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/23952.page
Chris Page: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/15534.page
Steve Potter: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/15181.page
Ian Berwick: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/15114.page
Kevin Bobbitt: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/15079.page
Nicholas Pinney: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/15070.page
John Henry: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/10044.page
Junior: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/15082.page
Brian Simpson: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/10043.page
John Hughes: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/10039.page
Chris Weidner: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/10036.page
Kevin Combs: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/10034.page
Kevin Iannarelli: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/18.page
Grant Reeve: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/8.page
Shawn Nash: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/6.page
Dave Kaemmer: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/5.page
Randy Cassidy: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/4.page
Scott Nash: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/3.page
Dave Kirkman: http://members.iracing.com/jforum/user/profile/39152.page
 
#4
Toevoeging voor Cars under construction:

Kia Optima GX Racecar

:thumbup:

En Montreal bij de circuits :)

*edit
Whoeps, je bent er nog mee bezig gezien de 'update vereist', maar mocht je ze vergeten :p
 

NielHekkens

Senior Member
#5
Bij circuits kan ook nog Bathurst, Kansas en Fontana, Phoenix (re-scan).

Voor auto's:
Ruf Rt 12 R
Chevrolet SS Gen6 Sprint Cup Car
Ford Fusion Gen6 Sprint Cup Car
 

Roy Visser

Senior Member
#6
Ja ik mis nog veel meer (zie sluitpost oude topic ;)), maar dat moet even op een andere manier, ze hebben de icoontjes veranderd en om dat te vermijden ga ik weer over naar een tekst tabel, makkelijker toevoegen en verwijderen :)

ik mis iig:
Lucal Oil Raceway
Mosport Speedway
Auto Club Speedway
Donnington
Long Beach
Montreal
New Jersey Motor Sports Park
Tsukuba Circuit
Bathurst
Croft Circuit
Kansas Speedway
Mallory Park
Snetterton
Thruxton Circuit

en
Lotus 49
Kia Optima GX
Indycar 2012
Ruf RT12R
Honda HSV-010
Honda Civic NGTC
Ford Fusion & Mustang

is even een werkje van de week, maar met behulp van een admin kan ik de oude tekst tabel gebruiken, dat scheelt al 90% van het werk :)

Heb ook even de nieuwe getallen voor de iRating verdeling opgezocht, blijft leuk om stats te bekijken ;)
 

joansom

Senior Member
#7
Ik wil dit seizoen proberen zowel road als oval D-class te gaan rijden. Road wordt de MX-5 in de Grand Touring Cup. Komt mooi uit want de meeste tracks die ik hiervoor moet aanschaffen, gaan we ook gebruiken in DRGTC.

Bij oval twijfel ik tussen de Nascar late model series en de Nascar national series, oftewel de Chevy Monte Carlo SS of de Chevy National Impala.
Beiden worden niet in C of B class gebruikt zo te zien.
Welke adviseren jullie ?
 

NielHekkens

Senior Member
#9
Ik wil dit seizoen proberen zowel road als oval D-class te gaan rijden. Road wordt de MX-5 in de Grand Touring Cup. Komt mooi uit want de meeste tracks die ik hiervoor moet aanschaffen, gaan we ook gebruiken in DRGTC.

Bij oval twijfel ik tussen de Nascar late model series en de Nascar national series, oftewel de Chevy Monte Carlo SS of de Chevy National Impala.
Beiden worden niet in C of B class gebruikt zo te zien.
Welke adviseren jullie ?
Lastig. Ik heb beide niet gedaan. Door een inc-loze Indy 500 ben ik meteen van Rookie naar C Class (D 4.xx).

De National Series is een fixed serie en de Late Model (LM) Serie is een open setup serie. Net als bij de Skip Barber, kan je weinig aanpassen aan de LM. Daardoor kan je wel meteen leren hoe je een oval setup maakt.

Ik heb geen idee hoe de participatie in beide series zijn. Volgens mij is de LM serie iets drukker.
 

Bjorn

Senior Member
#10
Ik wil dit seizoen proberen zowel road als oval D-class te gaan rijden. Road wordt de MX-5 in de Grand Touring Cup. Komt mooi uit want de meeste tracks die ik hiervoor moet aanschaffen, gaan we ook gebruiken in DRGTC.
Hmm, leuke serie. Moet ik wel 8 banen aanschaffen, das minder :(.


Ben je verplicht om alle banen aan te schaffen voor dat je je inschrijft?
 
#11
Hmm, leuke serie. Moet ik wel 8 banen aanschaffen, das minder :(.


Ben je verplicht om alle banen aan te schaffen voor dat je je inschrijft?
Nee gelukkig niet :)
Je kan gewoon mee doen met de races als je die banen hebt. Je bent helemaal niet verplicht om alles in een keer te kopen.
 

Bjorn

Senior Member
#14
Nee gelukkig niet :)
Je kan gewoon mee doen met de races als je die banen hebt. Je bent helemaal niet verplicht om alles in een keer te kopen.
Zit er ook geen minimum aan het aantal dat je moet hebben om in te schrijven?

Het enige wat ik kan doen is banen kopen, de inschrijf knop is er niet.
 
#15
Nee, er is geen minimum. Al heb je maar één baan voor dat seizoen. Het maakt allemaal niet uit.
Je hoeft je ook niet in te schrijven voor een serie. Als je met een serie mee wilt doen, moet je er voor zorgen dat je de content hebt om mee te doen.
Gewoon per week de content (auto + baan) hebben, de serie kiezen en dan kan je mee doen. Je doe automatisch mee voor het kampioenschap.
 

joansom

Senior Member
#16
Lastig. Ik heb beide niet gedaan. Door een inc-loze Indy 500 ben ik meteen van Rookie naar C Class (D 4.xx).

De National Series is een fixed serie en de Late Model (LM) Serie is een open setup serie. Net als bij de Skip Barber, kan je weinig aanpassen aan de LM. Daardoor kan je wel meteen leren hoe je een oval setup maakt.

Ik heb geen idee hoe de participatie in beide series zijn. Volgens mij is de LM serie iets drukker.
Keuze gemaakt: Late Model
Daar heb ik ook de meeste circuits van
Downloading content.. :)
 
#18
Ik zag het gisteren idd. Verdomd handig. Ik vergeet ook eigenlijk best vaak op het groene knopje te drukken als ik alleen maar wil spectaten en mis zo bijvoorbeeld net de start.

Of nja, je moet zo weer niet vergeten de checkbox aan te vinken, dus veel maakt het niet uit eigenlijk. :p
 
Last edited:
#20
Volgende week kan ik een paar races rijden, zit nog te twijfelen waar..

MX5 op Lime Rock
MX5/Jetta/Pontiac op Brands Hatch GP
McLaren op Zolder (maar samen met de Corvette en Ford GT)
 
Top