iRacing | Deel 4

Status
Not open for further replies.

Roy Visser

Senior Member
#1
[game]



Developed by: IMS (deels oud Papyrus)
website: www.iRacing.com


[spacer]

iRacing is een subscription based online racing game. Je zult dus maandelijks een bedrag moeten betalen om online deel te nemen aan races en gebruik te maken van de content. Wat krijg je hier voor terug? De mogelijkheid om op gezette tijden (afhankelijk van de klasse om het uur of om de 2 uur) deel te nemen aan online public races. Nou hebben we hier allemaal vrij slechte ervaringen mee (public races dan) maar waarom werkt dit nou zo goed in iRacing?

Safety Rating

Je Safety Rating bepaald voor welke License je in aanmerking komt. Hoe hoger je Safety Rating, hoe hoger je in License terecht komt. Safety Rating verkrijg je door races te rijden zonder incidents. Incidents heb je in de vorm van Contact (0x), Contact met Schade(2x), Zwaar Contact met andere Rijder (4x) Off Track (1x) en Loss of Control (2x). Afhankelijk van je License tellen de incidents al zwaarder mee, heb je een D License en rijd je een race van 15 rondjes met 2 incidents, krijg je een Safety Rating van 0.10 erbij, heb je een Pro license en 2 incidents, dan kan het zelfs zijn dat je Safety Rating verliest van -0.04. Op deze manier zul je zien dat naarmate iemand zijn license hoger wordt, hij zich bewuster is van het niet maken van fouten, en dus contact probeert te vermijden. Wat neer komt op een meer realistischere tactiek tijdens het racen, in het echt wil je namelijk ook niet van de baan af schieten of schade rijden door contact.

Een mooi artikel waarom ze bij iRacing gekozen hebben voor Safety Racing: safety ratings a cure for the mayhem in online racing games/

Licenses

Iedereen begint met een Rookie Oval License, Rookie Road License en een Safety Rating van 2.50. Je stijgt in license door een Safety Rating te halen van 3.0 en te voldoen aan een minimum aantal gereden races of time trials. De license stijgingen gebeuren na ieder Seizoen (rookie seizoenen duren 1 maand), maar er is nu ook het Fasttrack Systeem waardoor je niet iedere keer hoeft te wachten op het einde van het seizoen, hiervoor moet je echter een Safety Rating halen van 4.0 voor je huidige License. Dit is vrij moeilijk en kost een hoop racen, maar hierdoor kun je wel een stuk sneller stijgen in License (ik heb nu bijvoorbeeld in 2 weken tijd al bijna mijn B License te pakken, dit hangt er natuurlijk vooral vanaf hoe veilig je op de baan rijd!)

Als je eenmaal een License verdient hebt, is het niet zo dat je die License behoud, je zult ervoor moeten zorgen dat je Safety Rating voor de License Boven de 2.0 blijft, anders zul je aan het einde van het Seizoen teruggezet worden in License, komt je Safety Rating onder de 1.0, dan wordt je per direct teruggezet in license. Je kunt echter nooit teruggezet worden naar je Rookie License.

Je hebt in iRacing de volgende Licenses:
Rookie License - Rode Streep op Auto, License en Helm Banner
Class D License - Oranje Streep op Auto, License en Helm Banner
Class C License - Gele Streep op Auto, License en Helm Banner
Class B License - Groene Streep op Auto, License en Helm Banner
Class A License - Blauwe Streep op Auto, License en Helm Banner
Pro License - Weggelegt voor de Top van iRacing, Zwarte Streep op Auto, License en Helm Banner

iRating

iRating is de indicatie die je van iRacing meekrijgt waaraan je kunt zien hoe goed iemand is en waar iemand ingedeelt wordt in een online Race. Hoe hoger je iRating hoe sneller je (in principe) bent. Als er 90 mensen zich inschrijven voor een race waar maximaal 15 man aan mee kunnen doen, zullen er 6 splits zijn. Splits zijn eigenlijk de verschillende servers voor dezelfde tijdstips, deze splits worden ingedeeld op iRating. Hoe hoger je iRating, des te hogere split kom je in terecht. De Topsplit is de hoogste klasse waar je in terecht kunt komen, hier zitten dus de snelste mensen in. Het mooie van iRating is dat je dus altijd terecht komt met mensen met dezelfde iRating, en in principe dus van dezelfde snelheid :) Wat er op neer komt dat je altijd gave races hebt met mensen met dezelfde skills.

en indicatie van iRating (road):
8000+: 2 man
7000 tot 8000: 3 man (waaronder Huttu)
6000 tot 7000: 18 man
5000 tot 6000: 50 man
4000 tot 5000: 170 man
3000 tot 4000: 440 man
2000 tot 3000: 1563 man
1000 tot 2000: 9343 man
0000 tot 1000: 7608 man

Dat zal een beetje een indicatie geven van waar de meeste mensen in vertoeven.

Realisme

Tracks: De tracks zijn ongekend realistisch, alle circuits zijn gelaserscanned wat betekent dat ze zo natuurgetrouw zijn als mogelijk, en dit merk je ook. Alle heuveltjes, hobbeltjes en hoogte veranderingen kloppen. Als in het echt een bepaalde lijn sneller is doordat er een bobbel ligt in een bocht, dan is het in de sim ook sneller door die lijn te nemen zonder bobbel. De ISI engine die we allemaal kennen van SimBin en Rfactor kan dit soort dingen niet simuleren, maar de engine van ISM is hier speciaal voor gemaakt. De circuits zien er visueel misschien niet spetterend uit, maar doordat de circuits bestaan uit onnoemelijk veel detail vergt het toch wel wat van je systeem als je het op de max wilt draaien. Spetterend hoeft in principe ook niet voor een Sim, natuurgetrouw is wat ik persoonlijk zoek, en dat kan gewoon niet beter als laserscannen. Op een recht stuk zoals op watkins glen waar er kieren in het asfalt zitten, voel je ook gewoon de wagen eroverheen trillen/denderen. wat me direct brengt naar..

FFB: Moeilijk te omschrijven, maar nagenoeg perfect, het werkt heel simpel met instellen, en je hebt er daarna vrij weinig omkijken meer naar, je kunt de kracht aanpassen, maar voor de rest ook eigenlijk niet, wat ik persoonlijk een goed ding vind. Op deze manier rijd je met de sim zoals ze het bij ISM bedoeld hebben. Ik zou dan ook aanraden door je 900 graden stuurtje ook op 900 graden te calibreren in de game, het spel past dit vanzelf aan aan de wagen waarin je rijd, zodat het gevoel en de stuur beweging zo natuurgetrouw is als in het echt :)

Wagens: Hier heb ik nog niet zoveel over gelezen, maar de wagens worden allemaal zo gemodelleerd en met zoveel mogelijk informatie van de fabrikant dat de wagens ook zo natuurgetrouw mogelijk reageren, ook worden de wagens wanneer er een foutje inzit ook gewoon aangepast aan physics om dit te repareren. De bedoeling is dus echt realisme.


Zoals gezegt, op het moment van dit typen heb ik de game nog maar 2 weken, maar ik ben bijzonder onder de indruk van het systeem en hoe het werkt. Het zijn eigenlijk gewoon leagueraces op door jouw gekozen tijdstippen, erg verslavend en je leert er een stuk behoudener van racen. Dikke aanrader voor mensen die graag racen, maar voor de casual racer zal ik het niet snel aanraden, daarvoor loopt het al gauw in de 100en euros op, en dat blijft toch een hoop geld voor iets wat je niet volledig in bezit krijgt. Een sim voor de Die-Hards dus!

[spacer]

Deel 1
Deel 2
Deel 3

Als je net begint met iRacing dit even doorlezen! Handleiding iRacing zeer goede handleiding geschreven door Stefan Folkerts, Tim Mosman, Jeroen Daniels en Pascal Dukers

En nog een handige Beginners Guide: Sim HQ Beginners Guide To iRacing
 
Last edited:

Roy Visser

Senior Member
#2
Content

iRacing is een groeiende sim, nadeel hiervan is dat je voor iedere extra content zult moeten betalen, de prijzen zitten tussen de 8 en de 11 euro voor circuits en wagens. De huidige content bestaat uit:

Wagens

[Table="head"]Car name| License level|Beschikbaar
600 Racing Legends Ford '34 Coupe |Oval rookie |STANDAARD
Chevrolet Monte Carlo SS Late Model| Oval class D |ja
SK Modified (Modified racing) |Oval class D |ja
Tour Modified (Modified racing)| Oval class C |ja
Chevrolet Silverado (Camping World Truck Series)| Oval class C |ja
C&R Racing Silver Crown (USAC) |Oval class B |ja
Chevrolet Impala SS (Nationwide Series) |Oval class B |ja
Chevrolet Impala SS (Sprint Cup) |Oval class A |ja
Pontiac Solstice| Road rookie |STANDAARD
Spec Racer Ford| Road rookie |STANDAARD
Mazda MX5 Cup| Road rookie |STANDAARD
Mazda MX5 Roadster| Road rookie |STANDAARD
Ford Mustang FR500S |Road class D |ja
Skip Barber Formula 2000 |Road class D |ja
Volkswagen Jetta TDI Cup |Road class D |ja
Ford Falcon FG01 V8 Supercar |Road class C |ja
Star Mazda |Road class C |ja
Chevrolet Corvette C6.R GT1 |Road class B |ja
Lotus 79 |Road class B |ja
Radical SR8 V8 |Road class B |ja
Riley Technologies Daytona Prototype |Road class B |ja
Dallara IndyCar |Road class B |ja
Williams FW31|Road class A |ja
[/table]

Tracks

[Table="head"]Track name| Location|Configuration(s)|Beschikbaar
Atlanta Motor Speedway| Hampton, Georgia|Oval, Roval| ja
Auto Club Speedway| Fontana, California|Oval, Roval| nee
Barber Motorsports Park| Birmingham, Alabama| 3 Road courses|ja
Brands Hatch| West Kingsdown, Kent| 2 Road courses |ja
Bristol Motor Speedway| Bristol, Tennessee| Oval |ja
Chicagoland Speedway| Joliet, Illinois| Oval |ja
Centripetal Circuit| Fictional| Skid pad| STANDAARD
Charlotte Motor Speedway| Charlotte, North Carolina| Oval, Roval |STANDAARD
Concord Motorsport Park| Concord, North Carolina| Oval|ja
Darlington Raceway| Darlington, South Carolina| Oval|ja
Daytona International Speedway| Daytona Beach, Florida|Oval, Roval |ja
Dover International Speedway| Dover, Delaware|Oval| ja
Homestead-Miami Speedway| Homestead, Florida|Oval, 2 Rovals |ja
Indianapolis Motor Speedway| Speedway, Indiana|Oval, 2 Rovals |ja
Infineon Raceway| Sonoma, California|4 Road courses |ja
Kansas Speedway| Kansas City, Kansas|Oval |nee
Mazda Raceway Laguna Seca| Monterey, California|Road course |STANDAARD
Lanier National Speedway| Braselton, Georgia|Oval|STANDAARD
Las Vegas Motor Speedway| Las Vegas, Nevada|Oval, 2 Infield Road courses|ja
Lime Rock Park| Lime Rock, Connecticut|Road course |STANDAARD
Long Beach| Long Beach, California|Road course |nee
Martinsville Speedway| Martinsville, Virginia|Oval |ja
Michigan International Speedway| Brooklyn, Michigan|Oval |ja
Mid-Ohio Sports Car Course| Troy Township, Ohio|Road course |ja
Miller Motorsports Park| Tooele, Utah|Road course, Kart |nee
Milwaukee Mile Speedway| West Allis, Wisconsin|Oval |ja
Mosport International Raceway| Bowmanville, Ontario, Canada|Road course |ja
New Hampshire Motor Speedway| Loudon, New Hampshire|Oval, 3 Rovals|ja
New Jersey Motorsports Park|Millville, New Jersey| Road course, Oval, Kart|nee
Okayama International Circuit| Mimasaka, Okayama Prefecture, Japan| Road course |nee
Oran Park Raceway| Narellan, New South Wales, Australia| Road course|nee
Oulton Park| Little Budworth, Cheshire| Road course |nee
Oxford Plains Speedway| Oxford, Maine |Oval |STANDAARD
Phillip Island Grand Prix Circuit| Phillip Island, Victoria, Australia| Road course| ja
Phoenix International Raceway| Phoenix, Arizona| Oval, Roval|ja
Pocono Raceway| Long Pond, Pennsylvania| Oval, Rovals|ja
Richmond International Raceway| Richmond, Virginia| Oval |ja
Road America| Elkhart Lake, Wisconsin| Road course|ja
Road Atlanta| Braselton, Georgia| 3 Road courses |ja
Sebring International Raceway| Sebring, Florida| 3 Road courses|ja
Silverstone Circuit| Silverstone, Northamptonshire| 5 Road courses |ja
South Boston Speedway | South Boston, Virginia| Oval |STANDAARD
Circuit de Spa-Francorchamps| Francorchamps, Liège, Belgium| Road course | ja
Stafford Motor Speedway| Stafford Springs, Connecticut| Oval |ja
Summit Point Motorsports Park| Summit Point, West Virginia| 3 Road courses | STANDAARD
Texas Motor Speedway| Fort Worth, Texas| Oval, Infield Road course| ja
Talladega Superspeedway| Talladega County, Alabama| Oval |ja
Thompson International Speedway| Thompson, Connecticut| Oval|STANDAARD
Toyota Speedway at Irwindale| Irwindale, California| Oval|ja
USA International Speedway| Lakeland, Florida| Oval |ja
Virginia International Raceway| Alton, Virginia| 6 Road courses |ja
Watkins Glen International| Watkins Glen, New York| 2 Road courses |ja
Willow Springs International Motorsports Park| Rosamond, California| Road course, Kart |nee
Circuit Park Zandvoort| Zandvoort, North Holland, Netherlands| 4 Road courses |ja
Circuit Zolder| Heusden-Zolder, Limburg, Belgium| Road course |nee
[/table]
 
Last edited:

Roy Visser

Senior Member
#3
iRacing members op DRNL (niet alle accounts zijn actief)

[table='head']Forumnaam|iRacing
Ber Jupiler|Jeroen Vrancken2
Bob|Bob van Someren
Bram Van Der Stichelen|Bram Van Der Stichelen
Clipto|Jarno Hogeweg
Darthwillie|W Rentzenbrink
Dennis Douna|Dennis Douna
Dennis|Dennis Geressen
Fabian de Jong|Fabian de Jong
Gerben|Gerben Kelly
Jeroen Ursem|Jeroen Ursem
Joost van den Heuvel|Joost van den Heuvel
Kim Van Der Stichelen|Kim Van Der Stichelen
Koos|Koos de Boer
Maik Peters|Maik Peters
Mark B|Mark Bentvelzen
Mark van Zanten|Mark van Zanten
Mathijs|Mathijs Twisk
Michael Storm|Michael Storm
Mossel|Mark Schuttenhelm
Niels Draijer|Niels Draijer
Peter|Peter van de Kolk
Quizmaster|Chris Zijlstra
Ralffoxx|Steven Voss
Requiem84|Tim Mosmans
Richard117|Richard Kortland
Robert Saalmink|Robert Saalmink
Roy Diederen|Roy Diederen
Roy Visser|Roy Visser
Rudy Cuppen|Rudy Cuppen
Ruud Mulders|Ruud Mulders
Sander Hogendoorn|Sander Hogendoorn
Sebastiaan van Toly|Sebastiaan van Toly
Stefan|Stefan Coppens
Tjerk Korving|Tjerk Korving
[/table]
 
Last edited:
#5
iRacing members op DRNL (niet alle accounts zijn actief)

[table='head']Forumnaam|iRacing
Ber Jupiler| Jeroen Vrancken2
Bob|Bob van Someren
Bram Van Der Stichelen|Bram Van Der Stichelen
Clipto|Jarno Hogeweg
Darthwillie|W Rentzenbrink
Dennis Douna|Dennis Douna
Dennis|Dennis Geressen
Fabian de Jong|Fabian de Jong
Gerben|Gerben Kelly
Jeroen Ursem|Jeroen Ursem
Joost van den Heuvel|Joost van den Heuvel
Kim Van Der Stichelen|Kim Van Der Stichelen
Koos|Koos de Boer
Maik Peters|Maik Peters
Mark B|Mark Bentvelzen
Mark van Zanten|Mark van Zanten
Mathijs|Mathijs Twisk
Michael Storm|Michael Storm
Mossel|Mark Schuttenhelm
Niels Draijer|Niels Draijer
Peter|Peter van de Kolk
Quizmaster|Chris Zijlstra
Ralffoxx|Steven Voss
Requiem84|Tim Mosmans
Richard117|Richard Kortland
Robert Saalmink|Robert Saalmink
Roy Diederen|Roy Diederen
Roy Visser|Roy Visser
Rudy Cuppen|Rudy Cuppen
Ruud Mulders|Ruud Mulders
Sander Hogendoorn|Sander Hogendoorn
Sebastiaan van Toly|Sebastiaan van Toly
Stefan|Stefan Coppens
Tjerk Korving|Tjerk Korving
[/table]
ik heb ook sinbds kort een account
 

Peter

Senior Member
#6
Jeroen Ursem on iRacing bio said:
I swapped my G25 to a Fanatec GT3 RS V2 with Turbo S Steering wheel and Clubsport pedals in 11/2010.
owjajoh? :p

Zonet wederom een race gewonnen, ditmaal de SRF op Laguna.... In elke rookiewagen nu 1 gewonnen :D
startte als 6e zonder kwali tijd maar kon al snel naar voren rijden om in ronde 2 de leiding te pakken en niet meer af te staan... paar keer off-track gehad en 1 spin omdat ik nogal schrok van een spinnende achterblijver voor me :surrender:
toch Sr +0.08, zit al bijna op de 4.0

ik had begrepen dat er bij promotie 1.0 van je SR af gaat?
Als dat zo is en ik kon deze week nog boven de 4.0 dan fasttrack ik al naar D met een Sr van boven de 3, kan ik dan direct weer promoveren volgende week dinsdag? (of wat de promotiedatum dan ook precies is)
 
#7
ik had begrepen dat er bij promotie 1.0 van je SR af gaat?
Als dat zo is en ik kon deze week nog boven de 4.0 dan fasttrack ik al naar D met een Sr van boven de 3, kan ik dan direct weer promoveren volgende week dinsdag? (of wat de promotiedatum dan ook precies is)
Yep, volgens mij is dat juist. :)
 
#9
Ook nog maar even hier zetten ;)

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=b9EC2ZQ7PSo&hd=1"]YouTube - iRacing - F1 Williams FW31 @ Silverstone[/ame]

nice sander!

Kun je het verschil uitleggen tussen iRacings Williams en Ferrari Academy's Ferrari?

ben benieuwd hoeveel het verschilt kwa gevoel. In principe zouden ze als ze beiden even accuraat zijn kwa specs, beiden hetzelfde moeten rijden ook al zijn het compleet andere games
FVA heb ik niet heel intensief gespeeld, maar ik merkte bij de Williams meteen dat ik me meer connected voelde met het asfalt en het voelt ook heel natuurlijk aan. Voor zover ik dat kan beoordelen natuurlijk ;)
 
#10
Dat rijden in spectator mode is best grappig. Je kan gewoon meeracen al geeft ie je ronden(tijden) niet weer en je hebt volgens mij ook geen draft.

Zo ff in de top split van de FW31 fun series meegereden. Jeetje wat gaan die gasten hard. :surrender:

Zat 2 uur geleden in een lagere split en was daar 2e, maar hier zou ik veruit de langzaamste zijn geweest. Ik rijd zelf 1:26 of 1:27, maar die gasten rijden gewoon 1:22 tot 1:24.
 

Robert Saalmink

DigitalRacing | Directie
#11
Sander, het valt me op dat je nergens voluit remt. Als ik rem voor een langzame bocht dan gaat dat pedaal helemaal onderin en daarna los ik hem weer natuurlijk. Is dat Williams specifiek, of gaat je pedaal niet tot het maximum misschien?
 

Dennis

Senior Member
#14
Sander, het valt me op dat je nergens voluit remt. Als ik rem voor een langzame bocht dan gaat dat pedaal helemaal onderin en daarna los ik hem weer natuurlijk. Is dat Williams specifiek, of gaat je pedaal niet tot het maximum misschien?
Dat is denk ik een CSP ding. Ik rem ook nooit voluit. hooguit 75%.
 
#16
nice sander!

Kun je het verschil uitleggen tussen iRacings Williams en Ferrari Academy's Ferrari?

ben benieuwd hoeveel het verschilt kwa gevoel. In principe zouden ze als ze beiden even accuraat zijn kwa specs, beiden hetzelfde moeten rijden ook al zijn het compleet andere games
Ik heet geen Sander, maar wil toch ook even mijn duit in 't zakje doen :). Kon de verleiding niet weerstaan en gisteren weer 3 maanden iRacing & Williams gekocht.

Williams voelt inderdaad vrij vergelijkbaar met FVA, doch ook wel heel anders op sommige punten. Het eerste wat mij opviel was dat het geluid een beetje digitaal klonk en zonder echte punch. FVA heeft wat 'realistischer' geluid, deed me meer aan doe onboard filmpjes denken.

Vervolgens valt erg op dat iRacing beter aan voelt onder het remmen. Je kunt de grens van een band net wel/net niet locken precies aanvoelen. Zelfs met mn crappy G25 pedalen.

Daartegenover staat dat je in de FFB in FVA beter aanvoelt wat er met de auto gebeurt. In FVA kan ik mini correcties doen om dreigend overstuur de das in te doen, terwijl ik bij iRacing soms verrast ben omdat ik het niet voel aankomen in de FFB.

Ik denk dat de algemene aero en mechanische physics bij iRacing ondertussen wel iets verder zijn dan bij netKar Pro/FVA, maar op de een of andere manier heb ik een natuurlijker gevoel bij de banden bij FVA. Het voelt bijteriger, terwijl ik bij iRacing meer het gevoel heb als de downforce m'n auto maar op de weg drukt. Het bandenmodel voelt vrij eendimensionaal nog steeds. Hopelijk komt daar ook een grote stap in met het nieuwe model.

Op punten wint de Williams echter... je kunt hem uitgebreid setuppen, je kunt er online mee racen tegen anderen (hoe fucking vet is dat wel niet). En het precies en laat remmen is erg leuk. Na enige oefening lijken mijn hersenen ook wat meer gecalibreerd op overstuur... hoewel dat erg moeilijk op de te vangen is.

Alleen, hoe ga je hier een race met 0 Inc's mee rijden?? :rolleyes:
 
#18
We zullen (voorlopig) geen eigen skin op de FW31 kunnen maken, reden hiervoor heeft iets met "licensing" te maken.

De FW31 template heeft onbedoeld een poosje op het forum gestaan en er zijn enkele gelukkigen die het gedownload hebben.

Enkelen bieden ze aan op het forum maar zijn inmiddels benaderd door iRacing hiermee onmiddelijk te stoppen.

Brian Simpson staffmember van iRacing:

"We won't be releasing a template for the Williams F1 car due to licensing reasons. The release this morning was a mistake, and shouldn't of happened. I apologize for the confusion that releasing it caused to all of you."

Zie de link hieronder

http://members.iracing.com/jforum/posts/list/1211497.page
 
Last edited:
#20
Sander, het valt me op dat je nergens voluit remt. Als ik rem voor een langzame bocht dan gaat dat pedaal helemaal onderin en daarna los ik hem weer natuurlijk. Is dat Williams specifiek, of gaat je pedaal niet tot het maximum misschien?
Dat is denk ik een CSP ding. Ik rem ook nooit voluit. hooguit 75%.
Hm, ik kan wel 100% remmen, alleen 9 van de 10 keer blokkeer je meteen. Op 0:56 bij de Abby chicane rem ik ongeveer 90% en dat is echt het maximale zonder dat je gaat blokkeren (als je in een rechte lijn remt). Zoals je zag blokkeerde ik al 2 keer heel licht terwijl ik zelfs minder hard remde, maar wel licht stuurde.
 
Status
Not open for further replies.
Top