[PC] rFactor 2

Ik zeg ook niet dat ik niet wil betalen voor een functie. Heb totaal geen problemen om voor Iracing te betalen krijg er een stabiele online ervaring voor en een server park onderhouden kost gewoon geld. Maar rFactor 2 geeft de optie single player versie en dan vind ik niet dat je daar zo omslachtig moet gaan updaten. Ook die mensen zijn klant en daar kan je toch gewoon een nette update voor geven. Zo geef je gewoon aan eigenlijk hebben we die functie wel maar moet je gewoon de online versie kopen.
 
Ik zou persoonlijk altijd voor een product kiezen met de meeste gameplay opties die ik zoek. Dat dan de graphics erg goed zijn is een bonus. (Ik vermaak me nog prima met GTR2 en RBR, dus dat zegt genoeg denk ik)

IRacing is een prachtig product, maar grafisch zeker gedateerd. Vooral op het gebied van belichting en schaduw.
Toch zijn velen heel blij met iRacing!

rFactor 2 lijkt nog steeds te lijden onder het imago dat het had in early beta.
Terwijl het er toch op lijkt dat de sim erg veel te bieden heeft voor degenen die op zoek zijn naar immersie ipv de puur technische aspecten van het rijden.
Ik denk dat de opmerking over de klinische benadering van iRacing juist is.

Grappig dan temeer dat rFactor nog steeds door velen met een negatieve toon wordt besproken.

Ik heb de sim niet, maar het dynamische wat hierboven wordt besproken is toch zeker onderdeel van de essentie van een race beleving?
Mijn interesse is in ieder geval (nog meer) gewekt!
 

Tjello

DigitalRacing.nl
Het heeft wel veranderlijk weer (wel nog heel basic), maar dat hoeft niet perse regen te zijn. :)
Sorrie Niel, dat komt voor mij over als fanboy praat. We vinden allemaal iRacing een realistische sim maar we hebben geen remtemperaturen, niet meer grip op ideale lijn en geen regen. Dat zijn dingen die iRacing echt mist als we het over realisme hebben.

Voor mij is het heel gemakkelijk, iRacing blijft mijn main-sim omdat de online ervaring veel beter is imo, rf2 zal voor mij toch wel de sim naar keuze worden voor 12-24 uurs events.
 
Ernstig :).

Hangt ook wel samen met een ander concept van racesims. Vroeger bracht je hem op de markt en dan was je sim 'af', behoudens een paar patches voor bugfixes. Als de sim af was, begon je aan de nieuwe versie die je na 1/2/3 jaar weer op de markt bracht. Nu breng je de sim al de markt op ruim voordat hij af is, om geld te genereren voor de verdere ontwikkeling. Vervolgens wordt de sim dan een aantal jaar door ontwikkeld qua content en features. Ik weet niet welke variant ik liever zou hebben...
 
Sorrie Niel, dat komt voor mij over als fanboy praat. We vinden allemaal iRacing een realistische sim maar we hebben geen remtemperaturen, niet meer grip op ideale lijn en regen. Dat zijn dingen die iRacing echt mist als we het over realisme hebben.

Voor mij is het heel gemakkelijk, iRacing blijft mijn main-sim omdat de online ervaring veel beter is imo, rf2 zal voor mij toch wel de sim naar keuze worden voor 12-24 uurs events.
Ik heb het alleen over het weer zelf. Niet de rest. iRacing mist inderdaad nog heel veel, vooral qua dynamiek. Ik zeg toch alleen dat veranderlijk weer niet perse regen hoeft te zijn? Als het weer veranderd, kan ook alleen de temperatuur of de wind veranderen.
 

Tjello

DigitalRacing.nl
Ik heb het alleen over het weer zelf. Niet de rest. iRacing mist inderdaad nog heel veel, vooral qua dynamiek. Ik zeg toch alleen dat veranderlijk weer niet perse regen hoeft te zijn? Als het weer veranderd, kan ook alleen de temperatuur of de wind veranderen.
Dat klopt zeker, ik denk ook dat iRacing met al die dingen gaat komen alleen is de vraag wanneer (soon :p ). Er komt het komende jaar een hoop simrace geweld op de markt of wordt doorontwikkeld dus er komt imo keuzestress :)
 
Enige nadeel daar van kan zijn dat de sim race community te gespreid gaat worden. Zoveel sim racers zijn er nu ook weer niet. Ach ja we zien het wel. Ik denk alleen dat rFactor 2 de race niet meer gaat winnen.
Ik ben nog in contact met een aantal gasten uit de tijd dat ik veel rFactor 1 speelde en geen van hun speelt rFactor 2 om diverse redenen die hier boven worden vermeld. Dus zelfs de originele IsI fans haken af.
 
Niet om de discussie nodeloos op gang te houden, maar we weten allemaal hoe hardnekkig verhalen kunnen zijn. Helemaal op internet.
We hebben hier een hands-on ervaring van een simracer (Tjello) en toch worden er vraagtekens bij het een en ander gezet, het opgenomen voor een ander spel of afgedaan als 'het ziet er niet mooi uit'. iRacing ziet er ook niet mooi uit, was mijn punt boven, maar wordt toch als heerser van online racing gezien, puur omdat hun matchmaking erg fijn werkt.
Hier zien mensen hetgeen iRacing niet heeft gewillig over het hoofd (niet persee hier op DRNL, maar in het algemeen in discussie op internet), terwijl rFactor 2 continu wordt afgemaakt op graphics (niet veel slechter dan iRacing wat mij betreft) en haar menu structuur. Terwijl de relevante elementen die Tjello noemde voor het rijden van de race (de eigenlijke gameplay) vaak niet aan bod komen.
Ik vermoed dan ook dat rFactor 2 (wellicht onterecht?) nog steeds last heeft van 'van horen zeggen' of 'ja maar in early beta was het zo zo'...

En waarom zouden ze de boot hebben gemist?
pCars is voor een console met wellicht een PC versie later, AC mist features, net als iRacing, terwijl RRE een minder hard-core focus heeft.
Kortom er is geen enkele sim die alles heeft. En dus is er nog niets verloren voor rF2.
 

Dennis

Senior Member
Zo zie je maar hoe belangrijk een eerste indruk is. Heb rf2 nog nooit gespeeld maar door die slechte eerste indruk heb ik daar ook nooit de behoefte aan gehad.

Wat voor mij ook heel erg mee speelt is dat ik en sim maar voor en ding koop. Online multiplayer. Waarom zou ik rf2 kopen als ik ook op bijna ieder willekeurig tijdstip in iRacing een race kan rijden. Hetzelfde probleem heeft AC, al wordt ik wel steeds warmer van die sim.

Het helpt wel dat die jongens die de 24 uurs race hebben gegaan zo enthousiast zijn. Maar dan blijft weer het punt. Wanneer ga ik dat spelen?

Van Pcars verwacht ik trouwens niet heel veel als echte sim. Wat niet direct betekend dat het geen leuke game kan worden.
 
Zo zie je maar hoe belangrijk een eerste indruk is. Heb rf2 nog nooit gespeeld maar door die slechte eerste indruk heb ik daar ook nooit de behoefte aan gehad.
+1

AC geprobeerd, kwa feel erg goed, maar kon me er verder niet in vinden, online niet al te best en zo kan ik voor mijzelf nog wel even doorgaan. Verder dus nooit meer aangeraakt. RF2 nooit naar gekeken omdat DRNL er niets mee doet, maar na laatste weekend zit er nog wel wat RF2 bloed wat ik naast iRacing kan doen. Ik ga alleen echt niet meer dan 2 sims naast elkaar gebruiken, dat gaat helemaal niks worden :p Dus dan piest AC voorlopig bij mij naast de pot.
 
Ik kan hier hetzelfde gaan vertellen als wat ik onlangs over AC heb gedaan.
AC, iRacing, R3E, rFactor2, Simraceway, pCars ik heb ze allemaal maar geen van allen kunnen ze mij bezig houden zoals iRacing dat doet.

Maar om het even tot rFactor2 te beperken, ik was groot fan van rFactor en keek dan ook erg uit naar rFactor2. Maar de eerste versies liepen niet lekker en bovendien het eeuwige gezeur met mods en verschillende versies. Sindsdien heb ik het eigenlijk nooit meer aangeraakt. Sterker nog, rFactor1 start ik nog wel eens op voor de Power & Glory mod, Enduracers mod en ik kijk erg uit naar de Prototype C mod van Virtua-LM.

Als ik dan de 24h verhalen lees, verdiend rFactor2 wel weer een kans. Maar ik weet wel al dat het mij niet gaan bieden, wat ik zoek om er echt veel tijd in te steken.
 
Destijds inderdaad 1 keer opgestart en nooit meer bekeken, al scheelt het dat ik rFactor 1 ook nooit overdenderend vond (chaotisch menu, onduidelijke settings)

Bepaalde functies zijn inderdaad uniek voor rFactor, zoals dat voor iRacing en AC ook is. Het zal puur voor mij eerder samenhangen aan de kwaliteit van een mod, dan dingen zoals dynamisch weer/grip dat ik rFactor op ooit zal starten.
 
Vind rFactor 1 nog steeds goed genoeg, helemaal met de goede mods die onlangs verschenen zijn voor de F1 jaren 90 liefhebbers en de RFE Weather Plugin. Ik moet zeggen als ik dan die DW12 voor rFactor 2 zie, ik toch wel erg in de verleiding kom, maarja.. Ik heb een 2012-2013 IndyCar mod voor rFactor 1 die er ook prima uitziet, voorlopig redt ik het daar wel mee I guess. :p
 
De race start en na een tiental ronden zie dat het neergelegde rubber een racelijn creëert met marbles ernaast in de bochten, je ziet de marbles niet alleen je voelt ze ook als je te wijdt gaat, je voelt aan het gedrag van je auto dat de grip aan het toenemen is. Meer rubber op de baan is snellere rondetijden de honderdsten en duizendsten vliegen van je rondetijden totdat je voelt dat je je banden het aan het begeven zijn. Je zorgt ervoor dat je op de racelijn blijft want je weet dat de grip naast de racelijn een stuk minder is. opeens zie je dat de bewolking toeneemt en de pitwall roept dat het achterop het circuit zachtjes begint te regenen, dat is gek want La Source is het nog droog. Je denkt ik rij nog even door want misschien is het maar een buitje maar gaandeweg regent het op het gehele circuit. Wat doe je ga je voor intermediates of full wets. Je kies voor intermediates omdat het toch maar een buitje was. Tijdens het rijden zie je de droge lijn ontstaan waardoor sommige het risico nemen om weer op slicks te gaan rijden in jouw pit slaat de vertwijfeling toe, "wat doen we inters of slicks, inters of slicks, inters of slicks, uiteindelijk roept de chief inters en dat blijkt een juiste keuze te zijn. Nog minimaal 6 stints word er op intermediates gereden voordat je besluit op slicks over te stappen. Omdat de temperatuur laag is droogt de baan maar langzaam op. Door de regen is ook de grip van de baan gespoeld en moet er weer nieuw rubber worden neergelegd.
Door de veranderende omstandigheden, de half natte baan, het donker worden en de temperatuur die zakt voel je dat de auto net even anders reageert dan aan het begin van de race, hierdoor maak je een foutje en blokkeer je de voorwielen, je schiet rechtdoor het vuile gedeelte op. Hier pik je marbles en vuil op. in je haast en door de stress vergeet op tijd te remmen bij de volgende bocht waardoor weer je banden blokkeren. Het vuil, de marbles en de flatspots van het blokkeren, zorgen ervoor dat je een halve ronde minder grip hebt en je hebt het gevoel alsof er een enorme onbalans in je auto en banden zit, je stuur trilt en je wagen swabbert bij het aanremmen van elke bocht, dus de volgende keer iets eerder en rustiger remmen want dit wil je niet meer. Langzaam gaat de zon onder en word het donker de baan is inmiddels droog en de zon zakt langzaam achter de bomen weg hier en daar een mooie oranje gloed na latend omdat er een aantal gaatjes in de bewolking zitten.
's nachts is het heerlijk racen bij een mooie heldere sterren hemel en met wat geluk pik je een schim van de de maan op die langzaam om het circuit heen draait. Langs de baan zie je de vuren die de toeschouwers hebben onstoken om een beetje warm te blijven. Nu maar hopen dat het droog blijft. De weersvoorspelling op www.weerplaza.nl zien er voor de nacht gunstig uit.
De nacht gaat snel en voordat je er erg in hebt is het alweer 6 uur in de morgen en breken de eerste zonnen stralen door. Opkomen rechte stuk heb je hier wel last van maar de sfeer en hoe hij de omgeving verlicht is gewoonweg prachtig. Je vergeet dat je middenin een endurance race zit en geniet van alles om je heen.
Langzaam verdwijnt de zon achter de wolken en dreigt er weer regen. www.weerplaze.nl heeft dit ook voorspelt. Rondt elf uur in de morgen een kans op een enkel buitje.

De race duurde nog 9 uur hierna !

Het is de totaal beleving die een game goed maakt. Geen enkele game bied mij het gevoel wat ik hierboven probeer te beschrijven ondanks dat er nog het e.e.a. aan mankeert en dat er games zijn die wel een mooi menu, nog mooiere graphics en laser scant tracks hebben.

Oh ja rFactor kan niet tippen aan rFactor 2 als het op endurance racen al dan niet met driverswaps aankomt.

Voordeel van rf is dat het bandenmodel voor een leek makkelijker te bewerken is als je er verstand van hebt natuurlijk, bij rf2 heb je hiervoor veel kennis en een beste computer nodig om de berekeningen te kunnen maken. aldus Niels Heusinkveld.
 
Last edited:

Knight

Senior Member
Ik had maandag avond al geprobeerd om rFactor 2 weer eens een slinger te geven, enthousiast gemaakt door het 24h event. Helaas bleek ik deze nog aangevraagd te hebben met een oud e-mail adres, waar ik niet meer bij kan. Mailtje naar support is onderweg, dus hopelijk kunnen ze het omzetten. Want als ik die verhalen zo lees, is dit zeker de moeite waard om te proberen :D
 
Na alle verhalen heb ik toch maar eens de nieuwste versie gedownload, key erbij gezocht en ik heb in januari 2012 blijkbaar de lifetime pas gekocht. Dus over extra kosten etc hoef ik mij geen zorgen te maken.

Na een paar rondjes in de regen rijden, ben ik er wel achter gekomen dat ik hier meer mee moet gaan doen. Komende tijd dus maar eens in rFactor2 verdiepen :thumbup:
 
Top