Racesim hardware thread [Deel 4] | Stuurtjes en pedalen

Roy Visser

Senior Member
#1
[overig]

[spacer]

Introductie
Steeds meer mensen spelen racesims, en ook steeds serieuzer. Dit merken we in onze leagues, bijvoorbeeld. De eisen die men stelt aan de hardware waarmee het rijdend object van keuze in bedwang wordt gehouden, worden derhalve ook steeds hoger. In dit topic behandelen we alle hardware die het leven van een serieuze simracer completer maken :broem:

Dit topic
In dit topic is het in de eerste plaats de bedoeling om serieuze racesim hardware te behandelen. We hebben het dan over mid- to high-end race hardware, en liever niet over de stuurtjes van de Aldi van 15 euro, met alle respect. Nieuwtjes met betrekking tot nieuwe stuurtjes, pedalen en complete raceframes of cockpits kun je hier verwachten. Post lekker mee, graag lezen we jouw ervaringen met bepaalde hardware hier. Ook problemen kun je hier trachten op te lossen, maar probeer het hardware related te houden: als je stuurtje niet lekker werkt in 1 specifieke game, post het dan in de betreffende game-thread.

[spacer]

Hardwarefabrikanten

Logitech
Meest populair is momenteel waarschijnlijk Logitech. Van het ideale beginnersstuurtje (of zoals velen genoemt "de zwarte momo) de Momo Racing Force tot aan de favorieten van velen, de G serie stuurtjes. Prijs indicatie van de laatste is +/- €220

www.logitech.com

De Momo Force, de Momo Racing Force, de DFP en de G25:



[spacer]

Fanatec

Een vrij oud merk met tot 2 jaar geleden volkomen onbekende line up aan stuurtjes. Met de komst van de Porsche gecertificeerde stuurtjes en geprezen Clubsport pedalensets is er echter enorm aan de weg getimmerd en heeft Fanatec zich in vrij rap tempo geschaard naast Logitech als "weapon of choice" for Die Hard Simracers. Dit snelle groeiproces heeft echter wel een aantal littekens achter gelaten. Quality Control en Customer Support hebben lang van zich af laten weten maar is duidelijk WiP, hopelijk met de nieuwe veel belovende line up stuurtjes zijn er minder opstart problemen.

www.fanatec.com

Porsche GT3 RS, Clubsport Pedalen en de nieuwe CSR Elite


[spacer]

Thrustmaster
Ooit bekend om hun heel dure, maar onverslijtbare flightsim hardware, hebben ze ook de nodige stuurtjes gemaakt. De T1 was een van de eerste, op consumenten gerichte stuur-pedalen sets op de markt. Een bekend wapenfeit is de Ferrari F1, welke een replica voorstelt van het F1 stuurtje van Ferrari. De looks zijn goed, de kwaliteit ook, maar het grootste probleem was dat het moest concurreren met de Logitech Momo Force. Daarnaast was het stuur simpelweg te duur. Tegenwoordig proberen ze het met de Rally GT Pro, welke redelijke recensies krijgt. Prijsindicatie ca. 90-95 euro.
www.thrustmaster.com

De Ferrari F1 en de Rally GT Pro:


[spacer]

Act Labs
Act Labs stond jaren bekend om hun zeer goede Force Feedback (RS) stuur en de combinatie met een H-shifter maakte het vooral populair onder Grand Prix Legends spelers. Nu leveren ze alleen nog reserve onderdelen, maar wel hebben ze sindskort de shifter weer in het leveringsprogramma opgenomen. Deze kan gebruikt worden in combinatie met de meeste gangbare stuurtjes. Richtprijs shifter 120-140 euro.
www.act-labs.com

Act-Labs RS stuur en de shifter:


[spacer]

BallRacing Developments (BRD)
Voor wie het beste niet goed genoeg is, is er BRD om de behoefte te vervullen. Alleen top kwaliteit materialen worden gebruikt, waardoor extreem degelijke en hoge kwaliteit stuurtjes en pedalensets geproduceerd worden met een ongekende precisie en degelijkheid. Goedkoop is het niet, met pedalensets vanaf ca. 350 euro. Deze zijn dan wel te combineren met ieder gewenst stuurtje.
http://www.brdsim.com/

BRD Speed7 pedalen:


[spacer]

Frex
Frex maakt in de eerste plaats hoge kwaliteit pedalensets, enigszins vergelijkbaar met BRD. Maar je kunt er ook terecht voor een upgrade van je normale stuurtje, bijvoorbeeld voor een echt Momo rallystuurwiel met quick release.
www.frex.com/vr

Frex opbouw voor Momo Force:


[spacer]

Virtual Performance Parts (VPP)
Een helaas failiete leverancier van hoge kwaliteit pedalensets en raceframes.
De VPP pedalen:



Er zijn er nog wel meer, tzt zullen we dit overzicht aanpassen en aanvullen.

[spacer]

Links
Racesim hardware thread [Deel 1]

Racesim hardware thread [Deel 2]

Racesim hardware thread [Deel 3]

Mijn Racesim thread

[spacer]

Drivers

Logitech
Logitech Momo Racing Force Klik
Logitech Driving Force Pro Klik
Logitech Driving Force GT Klik
Logitech G25 Klik
Logitech G27 Klik

Fanatec
Fanatec Porsche 911 Carrera Klik
Fanatec Porsche 911 GT3RS Klik
Fanatec Porsche 911 Turbo S Klik
Fanatec ClubSport Pedals Klik

VPP
VPP Steeringwheel Klik
VPP Hyperreal Pedals Klik

[spacer]

Firmware Updates

Fanatec Turbo S Firmwares
V614 Klik
V660 Klik
V669 Klik
V669 Ultimate Edition Klik
V678 Klik

Fanatec ClubSport Pedal Firmware
V1.19 Klik


Review Fanatec Turbo S/GT3RS/Logitech G25
http://forum.digitalracing.nl/showpost.php?p=124891&postcount=385
http://forum.digitalracing.nl/showpost.php?p=124892&postcount=386
http://forum.digitalracing.nl/showpost.php?p=124893&postcount=387
http://forum.digitalracing.nl/showpost.php?p=124894&postcount=388
http://forum.digitalracing.nl/showpost.php?p=124895&postcount=389

Review Fanatec Clubsport Wheel + BMW M3 GT2 Rim + Formula Rim + Clubsport Pedals V2.0
http://forum.digitalracing.nl/showpost.php?p=1056990060&postcount=494
http://forum.digitalracing.nl/showpost.php?p=1056990060&postcount=495
http://forum.digitalracing.nl/showpost.php?p=1056990060&postcount=496
 
Last edited:

Roy Visser

Senior Member
#2
Pedalensets

[spacer]

G25/G27 pedalen:



Nog steeds bij mij een enorm geliefde pedalenset, intern is er geen verschil tussen de G25/G27, aan de buitenkant echter zit er wat verschil in, de rem en koppeling staan iets dichter bij elkaar bij de G27, en het Gaspedaal licht ietsjes verder naar achteren, zodat Heel-Toe wat makkelijk uitvoerbaarder word. De pedalen zijn zeer betrouwbaar, ik heb nog nooit mensen gezien die problemen hebben met dat een podmetertje niet meer 100% werkt. Het gas pedaal is lekker stevig, en de rem is zo stevig dat je in het begin er enorm aan moet wennen. Zo heb ik een hele tijd met het koppelings pedaal gewerkt als rem. Verstandiger is om zo snel mogelijk dan over te stappen naar het zware rempedaal. Het zit nou een maal in het menselijk lichaam dat we beter zijn in het uitvoeren van een bepaalde druk met onze voeten, dan met het onthouden van een bepaalde stand van het pedaal. Je bent dan dus met een zwaarder pedaal in vele gevallen een stuk nauwkeuriger met remmen.

De resolutie van de pedalenset is 256bits. dit betekend dat ieder pedaal, 256 stappen heeft tussen 0 en 100% indrukken. De pedalenset is gewoon enorm goed, alles klopt er aan, en omdat het een zo betrouwbaar product is, maak je je nooit zorgen of dat er problemen met 100% indrukken zijn, wat je met pedalensets als die van de Driving Force Pro en de Momo Racing wel het geval is. Vertrouw mij er maar op dat er niets vervelender is als een pedaal wat niet altijd 100% werkt. Je gaat enorm twijfelen of jij nou zo langzaam bent of dat het komt door de pedalen.

G25/G27 pedalen: Dikke aanrader

[spacer]

Fanatec Standaard Pedalenset (Turbo/Turbo S/Carrera)



Het carrera stuurtje is nog niet uit, maar krijgt ook deze pedalenset mee, echter zonder chromen afwerking. Er is opzich niks mis met deze pedalenset, maar vergelijkend met de G25/G27 merk je dus gelijk op dat deze bijzonder goedkoper overkomt. Het gaspedaal is heel erg zacht, en licht ook vrij plat tov de G25/G27 Kwa pedaal travel/gevoel mis je dus al een stukje nauwkeurigheid. Het rempedaal is wel lekker zwaar, maar niet echt progressief kwa zwaarte. Het enige briljante aan deze pedalenset is de koppeling. Ik heb nog geen pedalenset meegemaakt die dat zo goed simuleert als deze, de koppeling geeft echt een koppelink gevoel als je hem op laat komen en snel loslaat. Het is moeilijk uit te leggen, maar vertrouw er maar op dat het absoluut niks scheelt met een koppeling uit een auto.

Resolutie van de pedalenset is evenals de G25/G27 256bits.

Fanatec standaard pedalen: Aangezien de meeste mensen hun G25 stuurtje vervangen door een Fanatec stuur, zou ik er gewoon voor kiezen om deze pedalen er niet bij te bestellen, en gewoon middels de adapter je G25 pedalen er op aan te sluiten. Dan heb je in mijn ogen een bijzonder perfecte setup. Ik heb destijds gewoon een complete set besteld vanwege dat ik ook de shifters erbij wilde, maar dat pakket koste 339 euro, terwijl je een los stuurtje zoals de GT3RS of Turbo S hebt voor respectievelijk 169 en 229 euro. De shifters zijn los 50 euro, dus ook dan ben je nog goedkoper uit. Heb je nog geen pedalenset en wil je een fanatec stuurtje, dan kan ik alleen maar de volgende pedalenset aanraden:

[spacer]

Fanatec Clubsport Pedalen:



Het is gewoon onvoorstelbaar hoe mooi deze hele pedalenset in elkaar steekt. Deze pedalen krijg je van ze lang zal ze leven niet stuk, het gevaarte is geheel gemaakt uit aluminium, en weegt maar liefst 5 kilo. Omdat er in deze pedalenset gebruik word gemaakt van een heel ander soort techniek, geen podmetertjes die vuil kunnen worden of slijten, namelijk magnetische podmeters, die geen bewegende delen hebben. Zal dit nooit kunnen slijten. Dit geld overigens alleen voor het gas en koppelings pedaal, aangezien het rempedaal een loadcell heeft. Een loadcell werkt heel anders, hoe harder je drukt, hoe meer hij doorgeeft als signaal. Wat ik al eerder heb gezegt, het menselijke lichaam is veel gevoeliger als het gaat om hoe hard ze iets moeten indrukken, als de stand waarbij ze iets indrukken. Je rem gevoeligheid word dus niet alleen een stuk preciezer, maar doordat je rempedaal in het echt ook soortgelijk werkt, een stuk realistischer. De loadcell is overigens door een simpele draaiknop aan te passen aan hoe hard je moet drukken, van kindervoetjes zacht, tot een waarde die mij nog niet gelukt is om volledig in te drukken (en ik weeg bijna 95 kilo en zet me af tegen een stoel die vastgeankert staat. Vrij goed instelbaar dus. Nog een mooie elektrische feature is het motortje op het rempedaal. Hier zit een asymetrisch ankertje op, die dus trilt wanneer hij gaat draaien. Je voelt dus in je pedaal een soort trilling (abs) bij een bepaalde waarde van indrukken. Dit kun je via je stuurtje vrij simpel aanpassen, wil jij dat hij bij 80% indrukken gaat trillen, dan kan dat dus gewoon. Dit is verstelbaar van 1 tot 100..

Nu het mechanische gedeelte van de pedalenset. Alles is verstelbaar, van pedalendruk voor de non loadcell pedalen doormiddel van een veer die je kan verstellen en aandraaien, tot hoe de pedalen tov elkaar staan, en hoe diep je het pedaal in kunt drukken. Ikzelf vind de standaard gasveer iets te zwak (zelfst op de zwaarste stand) en heb dus de clubsport veren upgrade aangeschaft waar een 30% sterkere veer in zit. Voor de meeste mensen zal dit overigens niet nodig zijn. Er zijn ook onmogelijk veel posities voor hoe je de pedalen wil hebben. Ik heb een alu blokje verwijderd achter me gaspedaal, waardoor deze weer dieper ligt als rem en koppeling, wat heel toe dus weer makkelijker maakt. Je kunt het zo gek niet verzinnen of het kan..

de resolutie van de pedalenset als je hem via usb aansluit is ongekend hoog: 1024bits.. meer dan 1000 stappen dus tussen 0 en 100.. Bizar gevoelig dus! Sluit je de pedalset aan via het stuurtje, dan moet je genoegen nemen met dezelfde waardes als de G25/G27 (256bits)

de pedalenset is dus in alle opzichten vrij superieur aan die van andere pedalensets binnen de betaalbare markt. Maar ik durf vrij zeker te zeggen dat hij pedalensets van 2 of zelfs 3 keer zijn prijs makkelijk aan kan. Puur omdat je van die onhandige mechanische potentio meters af bent.
 

Roy Visser

Senior Member
#3
Settings voor de G25/G27/Turbo S/GT3RS

[spacer]

Logitech G25/G27
we beginnen eerst met de meest recente Logitech Profiler en Driver software:

http://www.logitech.com/index.cfm/441/131&cl=nl,nl?osid=1

ik gebruik zelf geen profielen overigens, omdat ik dit erg verwarrend vind en liever gewoon alles hetzelfde heb kwa basis instellingen. De laatste drivers (minimaal 5.02.116) heb je nodig vanwege een zeer belangrijke extra optie die daarin verschenen is.

Driver kun je overigens vrij snel controlleren door:

start->configuratiescherm->spelbesturing-> G25 USB Steeringwheel aanklikken -> eigenschappen -> Info

en dan zul je onderin je driver versie zien staan.

als je de drivers hebt geinstalleerd, ga dan weer via:

start->configuratiescherm->spelbesturing-> G25 USB Steeringwheel aanklikken -> eigenschappen en druk hierna op Instellingen.

dit is wat je dan te hoort te zien:



Wijst allemaal zichzelf, dit zijn dus mijn settings, je kunt ze dus in principe gewoon overnemen, en let vooral op dat het vinkje voor Gecombineerde As uitstaat, en dat de Gameinstellingen helemaal onderaan, ook uitgevinkt staat, bij mij gaf dat namelijk een hele rare dode zone in mijn FFB rondom de middenstand!


voor de games heb ik de instellingen als volgt staan:

GTR2

steeringlock in setup meestal op: 17°

Steeringsensitivity: 60%
heb ik lekker hoog staan, super direct gevoel in je stuur, maar je moet er wel van houden, werkt erg goed in snelle chicanes en het opvangen van een uitbrekende kont!

Throttle: 30%
Deze staat bij mij op 30%, aangezien dit een lineair verband geeft, op de helft van je pedaalslag, geef je dus precies 50% gas. Bij een onlineair verloop kun je een soort Turbo effect krijgen als je hele lichte aanpassingen doet met je pedaal (kan het wel uitleggen mocht iemand dit niet begrijpen ;) ), je kunt veel minder goed doseren dus

Brake: 0%
deze loopt progressief op, je hebt dus maar een kleine piek van 100%, en zodra je even van je rem afgaat, duikt hij naar 80% ipv 90% bij een liniear verband. Dit heeft als voordeel dat als je remmen blokkeren, je met een vrij kleine beweging, weer grip op het wiel krijgt, om daarna weer goed af te remmen.

Forcefeedback op medium en 98%, er zijn namelijk nogal wat meningen over als je dit hoger zet, waar de FFB in ene niet meer aanwezig zou kunnen zijn. Ook op medium geeft het beste gevoel, high/full is echt teveel van het goede, zeker omdat ik in de profiler al vrij hoge waardes hebt staan :)

Race07/GTREvo/STCC

steeringlock in WTCC setup meestal op: 16°



Hier eigenlijk dezelfde settings, clutch staat volgens mij alleen anders, aangezien ik die nog wel eens wil gebruiken bij het starten, bij 50% heb ik precies een pedaalstand die het lekkerst werkt voor oppakken, maakt in principe weinig uit...



Volgens mij staan deze settings vrijwel standaard, ik heb vibration wel eens hoger gehad, en ook impact, maar de standaard waardes laten me de wagens zo goed aanvoelen, dat ik het nog niet nodig vind om te zoeken naar andere waardes

[spacer]

Fanatec GT3RS/Turbo S

Het begint met de settings in de Porsche Wheel Property Page te vinden onder start->configuratiescherm->spelbesturing->Porsche Wheel Property Page



Zoals je ziet heb ik de graden rotatie tegenwoordig op 540 staan. Dit vanwege dat ik heb geprobeerd de daadwerkelijke graden rotatie van iig de WTCC autos te benaderen. Tom Coronel rijd zelf altijd met 540 graden rotatie, en een steeringlock om en nabij de 18-20. (hoe sneller het circuit, hoe lager de steeringlock. IAW, 18 voor monza, 20 voor Pau) Ikzelf heb hem nu standaard op 20 staan. Zorg er altijd voor dat driftmodus uit staan, aangezien het stuur dan als een malle gaat reageren en oscilleren. Combined Pedals is een no brainer, maar ik blijf erbij vermelden dat deze met ALLE stuurtjes altijd uitgevinkt moet staan.

Race On

eerst het standaard porsche wiel profiel pakken, als je deze niet ziet even "show all" aanklikken



Dit is een vrij basis plaatje, ik rijd eigenlijk al jaren met deze settings, en het werkt gewoon prettig. Gas is liniear, en Steering Sensitivity werkt gewoon lekker rap met snel corrigeren.

Dit zijn overigens mijn settings voor de G25 pedalen in combi met het Fanatec stuur, voor de Clubsport pedalen kun je het best even het volgende doen kwa sensetivity:

Met een loadcell werkt dat heel anders natuurlijk. Is op zich vrij simpel zelf aan te passen. Kijken hoe hard je moet drukken voor 100% (instellen via draaiknop) en dan zonder te kijken naar het balkje, teruggaan kwa hoe hard je het pedaal indrukt, totdat je voor je gevoel op 50% zit van de kracht die je moet gebruiken. Die positie vasthouden, ogen openen en kijken of het balkje ook daadwerkelijk in het midden staat. Zo niet, even spelen met de brake sensetivity totdat dat ook het geval is.



De belangrijkste settings. Dingen zijn aangepast van het standaard profiel. Vooral omdat ik de cerbstones amper voelde. Steeringvibration wil je niet hoog hebben, het stuur blijft dan maar trillen. De rest kan je naar eigen smaak nog wat aanpassen, maar rijd altijd even een rondje per setting die je veranderd, zodat je iig weet wat het doet :)

hopelijk kunnen jullie hier wat mee, veel plezier met rijden :broem:
 

Roy Visser

Senior Member
#4
Schoonmaken Hardware

[spacer]

G25/G27 pedalen:

Meeste mensen van ons spelen de games vrij veel, en vrijwel allemaal raced met sokken aan. Het nadeel van sokken is dat er veel stof aan zit, en zeker als je huisdieren hebt, dit allemaal tussen de pedalen kan komen. Nou zijn de meeste dingen hier wel behoorlijk bestand tegen, maar eens in de zoveel tijd is het misschien toch wel verstandig om de boel eens schoon te maken. Het kan geen kwaad, zolang je de tijd neemt en het komt de levensduur alleen maar ten goede!

Benodigdheden:
- Kruiskop Schroevendraaier
- Vet (Kogellager Vet Zuurvrij!)
- Imbus 2.5mm
- Imbus 5mm
- Bahco of steeksluitel (geloof M6 of M8 moer)
- Geduld

Stap 1:

Haal de Pedalen "faces" los, door 6 imbus boutjes los te draaien



Stap 2:

Draai de pedalenset ondersteboven, en haal alle zilveren schroeven los, de zwarte absoluut laten zitten, aangezien dit totaal overbodig is om los te halen. Onder de tapijt clamp zitten overigens nog 2 schroeven verstopt! 14 schroeven in totaal.



Stap 3:

Til de kap voorzichtig op, en kijk naar de schade, let op dat je aan de achterkant niet te hoog of te fanatiek de boel opent!



Stap 4:

Haal de 2 schroefjes los die de bedrading klemmen, zodat je de hele kap er af kunt halen



Stap 5:

Een close upje van de vuiligheid en viezigheid die zich sinds de release van het stuurtje in mijn pedalenset gekropen zijn.. Huisdieren helpen niet mee! De imbusbout die je moet loshalen voor de volgende stap is hier omcirkeld.



Stap 6:

Haal alleen de voorste imbusbouten los, zodat je de pedalenset kan reinigen. De veren zou je nu eventueel ook kunnen switchen, zodat je rempedaal zachter wordt en je gaspedaal harder (of een andere verwisseling) Maak alles goed schoon met een stofzuiger, tissues met wasbenzine, en wattenstaafjes met wasbenzine. (geen ander oplosmiddelgebruiken dan wasbenzine!!) Maak vooral de tandwielen goed schoon. Zet ze hierna weer even goed in het vet, (niet dunne olie oid, echt vet) Vergeet ook niet de rode bussen een lichte laag vet te geven zodat deze geluidsloos schuiven. Let bij het in elkaar zetten weer goed op de juiste positie van de pedalen, Doe daarom alles ook stuk voor stuk, zodat je de stand kunt vergelijken met de andere pedalen. het makkelijkste is om het pedaal tegen het andere tandwiel aan te schuiven (van voren naar achteren, en niet van boven naar beneden). Je zult snel genoeg zien of je het fout hebt gedaan, aangezien de stand dan verandert in rust van het pedaal. De Podmeter is zelf calibrerend, dus daar kun je niks fout aan doen!



Stap 7:

Alles weer goed in elkaar zetten, en bewonder je schone pedalenset in al zijn pracht en praal. Duidelijk eer van me werk gehad ;) Als je slim bent ga je nu even alles proberen zonder dat je de kap terug hebt gemonteerd, als het goed is werkt alles prima!



Stap 8:

Vergeet niet het draadje weer op de juiste manier vast te zetten, en check goed of de bedrading mooi loopt voordat je de kap er definitief op drukt. Daarna alle 14 schroeven weer aanschroeven, en je kunt weer genieten van je mooi onderhouden pedalenset!



[spacer]


Logitech DFP/Racing Force pedalen:

Meeste mensen van ons spelen de games vrij veel, en vrijwel allemaal raced met sokken aan. Het nadeel van sokken is dat er veel stof aan zit, en zeker als je huisdieren hebt, dit allemaal tussen de pedalen kan komen. Nou zijn de meeste dingen hier wel behoorlijk bestand tegen, maar eens in de zoveel tijd is het misschien toch wel verstandig om de boel eens schoon te maken. Het kan geen kwaad, zolang je de tijd neemt en het komt de levensduur alleen maar ten goede!

Benodigdheden:
- Kruiskop Schroevendraaier
- Vet (Kogellager Vet Zuurvrij!)
- Wasbenzine
- Geduld


Stap 1:

Hou de Pedalen op de zijkant (leg ze niet ondersteboven neer) en schroef de omcirkelde schroeven los. Houd hierbij altijd met je duim het gedeelte vast wat je aan het losschroeven bent (aangezien het anders zo uit elkaar dondert als je het laatste schroefje los draait)



Stap 2:

Haal voorzichtig de bodem van de pedalen eraf. En kijk naar wat voor zooi er allemaal inligt. Als het goed is is de boel spanningsvrij (mits je geen druk uitoefent op de pedalen.



Stap 3:

Nou komt het grote schoonmaken. Er zit ontzettend veel overtollig vet op alle onderdelen, waar alle stof en haren in blijven zitten. Maak de boel schoon met wasbenzine, wattenstaafjes en Keukenrol. Je kunt alles vrij simpel uit elkaar halen, zo ook de pedalen zelf, je kunt de podmetertjes er zo uit trekken, zitten niet vast en het moet niet veel kracht kosten. Draai daarna de plastic pedalen een kwartslag en je haalt ze zo uit de bovenkant vandaan. Maak ook de veren zelf schoon, aangezien stof daar tussen zeker voelbaar en hoorbaar kan zijn.



Stap 4:

De Podmeters Liggen nu open en bloot. Maak ze schoon met een DROOG doekje, en haal al het vet ook van het plastic af (dit mag dan weer wel met wasbenzine) De podmetertjes kun je een aantal keren gewoon heen en weer draaien om ze zo een beetje schoon en gangbaarder te maken.



Stap 5:

Doe een droog fit van de veren zodat je kunt zien hoe ze horen te zitten. De zilveren zitten aan beide pedalen, de zwarte is extra voor de rem!






Stap 6:

Smeer alle Stukken waar je vet hebt verwijderd weer in met vet. De As van de pedalen is het belangrijkst. Gebruik Kogellager vet die zuurvrij is, moet iedere fietsenwinkel/doehetzelf toch meestal wel in bezit hebben (check het CFs vak in de doehetzelf (meestal bij de soldeerbouten te vinden!)



Stap 7:

Plaats de veren weer, het is het makkelijkst om de pedalenset nu op je schoot te houden, aangezien de pedalen al onder hun gebruikelijke hoek moeten staan.



Stap 8:

Plaats de Podmetertjes weer, let hierbij goed op dat je de juiste podmeter op de juiste plek plaatst. Kan in principe geen kwaad, maar staat een beetje slordig in het game controller menu ;) Let er goed op dat je de podmeters weer op de juiste manier er in schuift, kan zijn dat wanneer je het verkeerd doet, de podmeter geen uitslag meer geeft. En dan moet je de boel weer openmaken om het podmetertje er uit te halen, kwartslag te draaien en dan weer terug te plaatsen. In principe kun je gewoon de pedalen aansluiten terwijl je er mee bezig bent, om zodoende de werking te checken voor je hem weer dicht schroeft :)



Stap 9:

Als alles er weer in zit, kun je relatief simpel de bodem er weer op drukken, het klikt allemaal een stuk makkelijker in elkaar als je verwacht. Schroef de schroefjes weer vast, en klaar ben je! Nu weer genieten van je goed onderhouden pedalenset!

[spacer]

ik ben niet verantwoordelijk voor niet werkende producten nadat mensen deze tutorial gebruikt hebben, het is en blijft een ingreep en als je te ruw omgaat kun je met sommige apperatuur snel iets stuk maken. Blijf dus vooral geduldig!

[spacer]

Verwacht behoorlijk veel info in deze eerste 4 posts, over de verschillende stuurtjes, Quotes van eerdere adviezen, pedalensets, drivers en settings voor verschillende stuurtjes!

Ik zal in de komende weken de boel grondig aanpassen :)


het is dus tot die tijd nog even een weerboel aan informatie, maar ik zal de boel binnenkort eens grondig gaan herschrijven, en zelfs de G25 settings weer eens helemaal herzien, om de boel reeeler te maken. De huidige settings zijn vooral "snel" :)

Voorlopige Aanpassingen:
- Lijst met drivers en Links toegevoegt
- Firmware toegevoegt voor Fanatec Producten
- Pedalenset post opgeknapt
- Schoonmaken G25/G27 pedalen toegevoegt
- Schoonmaken Standaard Logitech Pedalen toegevoegt
 

Roy Visser

Senior Member
#5
Hele lichte update aan de OP door fanatec tussen de merken te zetten. Altijd weer de kunst om de info in dit topic op orde te houden. Zal binnenkort even deze post editen om de 2011/12 line up van Fanatec even duidelijk te presenteren aangezien ik daar toch nog wel vaker probleempjes en verwarring in zie.
 
#6
Kun je die nieuwe CSR shifter van Fanatec ook aan een GT3 RS stuur vastmaken. Of moet je daar iets extra's voor bestellen? Ik kan niet duidelijk vinden.
 

Roy Visser

Senior Member
#7
Kun je die nieuwe CSR shifter van Fanatec ook aan een GT3 RS stuur vastmaken. Of moet je daar iets extra's voor bestellen? Ik kan niet duidelijk vinden.
Ja werkt gewoon via dezelfde ps/2 aansluiting als de standaard shifted. Als je een frex hebt gehad zou ik wachten op de release van de clubsport shifted though.
 

Niels Tieman

DigitalRacing.nl
Staff member
#9
Hele lichte update aan de OP door fanatec tussen de merken te zetten. Altijd weer de kunst om de info in dit topic op orde te houden. Zal binnenkort even deze post editen om de 2011/12 line up van Fanatec even duidelijk te presenteren aangezien ik daar toch nog wel vaker probleempjes en verwarring in zie.
Ze hebben pasgeleden zo'n lijst uitgegeven van Fanatec die duidelijk weergeeft wat het kan en wat het niet kan. Die heb ik ook nog in het forum gezet alhier. :)
 
#10


Review: Derek Speare Designs Pro Sequential versus Frex Shift+


Introduction
With a growing market for Sequential Shifters, but no possibility to try them before purchase (unless you happen to know someone who owns a device in your area), i hope my review will help out some of you Doubting Thomases

This review is about Derek Speare's Pro Sequential and Frex's Shift+. Where Frex has been in this market for over 20 years, it is Derek Speare's first approach to a Sequential style Shifter.

Sequential Shifter?
Most of you people will know this and will have seen this style of shifting in action on several youtube video's. In short a Sequential Shifter allows you to Shift Up and Down in order of gears with the same simple throw. Every Throw is either an Upshift (Pull Backwards) or a Downshift (Push Forward). This allows for very fast shifting without any possibilities of missing a gear due to clumsy stick shift control. These type of shifters are mostly used in Tin Top style race/rally cars, although the entry level Formula Style cars like the Skip Barber also use this mechanism for shifting.

Derek Speare Designs Pro Sequential
Although Derek Speare Designs is a relative new contributor to the simracing market, he has concurred many hearts and has a big fanbase of users. His inventivity, craftsmanship and customer support are almost unseen in this branch. PM's, Emails and even Forum posts are answered within a day, and the continues updates on producing and delivery dates are extremly welcomed by the "i really can't wait to hold it in my hands" crowd.

Now for his Pro Sequential Shifter...


The First thing you notice when unpacking this thing is the sheer weight of it. It just feels heavy for it's size, making for a direct "this is unbreakable" feeling. Something which video's can't show unfortunatly. Once in your hands the most obvious movement is to use the Shifter. After screwing the gearknob on the unit, this will be the first movement for all of its purchasers. Better sit down and hold the unit thightly though, this thing needs FORCE!!


The throw feels direct and long, the Gearknob is nice in size but could be a little longer providing for a better sideways grip. Fortunatly this can be easily fixed by using a Gearknob to your liking, since removing the standard one is as easy as unscrewing a light bulb from its socket.


After playing with this for a while it is time to use the coiled USB cable and plug it into the PC. This directly is one of the main advantages of Derek Speare's product. It is PlugAndPlay, The Coiled cable easily reaches out to 2 meters making it long enough for most users. The device will automaticly install and you would be ready to use it within a minute of opening the packaging if it werent for one minor detail.. In Derek's quest to make this affordable for all, something (in my opinion) crucial has been left out. There are no mounting options shipped with the device. Derek recommends the Ram clamp for use with the shifter, but this still means you need to get one yourself and are confident enough to alter your newly acquired device to fit this clamp. The other, in my opinion, better solution is to use the 2 bolts which run through the shifter and make some sort of bracket which can be hardmounted to a desk, or use longer bolts and hardmount the shifter to the side of a Desk or Rig (as i did). Using the 2 bolts will make it rocksolid, and I believe Derek has already provided some plans for making an easy mounting system out of some basic MDF and a Metal Bracket.

Once you have done this it is time to unleash it on the track. It performs just as you would expect, the shifts are direct and you will not miss a single gear. This thing works perfectly due to its simplicity. The throw is long and needs a defenite work out making for a perfect companion for anyone seeking the raw and hard mechanical feel of an old school sequential gear box!

Frex Shift+
Frex has been pumping out extreme simracing products like Simcon Motion Simulators, Steeringwheels and Pedalsets since 1987. Their products are build to last but customer support is important to them too, providing spareparts and answers to questions send in by email. Frex is not active on community forums and waiting for answers can take up to a week. They will however always answer. Being based in Japan their English is not top notch, but it is understandable enough to get the right answer.

now for their Shift+...


I have had this thing for over 3 years now, and its simplicity still amazes me. It all just looks really mechanical and you can see all parts from the outside.(unlike Derek's sleek looking boxed shifter) When looking at it you will directly understand how it works and all the bolts and threads have their own little function.


as you can see this also allows you to make small changes to the length of the throw and the strength needed to shift. But even in its hardest position, with the longest throw, it will stil not come even half as far in throw, and not even too 30% of the force needed to shift compared to the DSD Pro Sequential.


Once you are done playing with it, it is time to mount it to your rig. The Frex comes with its own mounting system which can be mounted to litteraly any desk up to 50mm thick! Once tightned it will not move or bulge, providing for an excellent standard mounting option. So once unpacked, you can have it mounted to your desk within a minute. But the Frex Shift+ also has one Big flaw.. Which is actually the same problem as with Derek Speare's Pro Sequential, you will have it unboxed and mounted within a minute, but where the DSD Pro Sequential is PlugAndPlay, the Frex Shift+ does not even come with wires! There is no way of making this PlugAndPlay without some basic soldering skills, a PS/2 cable and a Fanatec wheel. If you have a differnt wheel, you will have to order some sort of controller, Frex has a couple of these controllers in their shop, but at 40 dollars are rather steep in price. There are several other options like Leo Bodnar's Sli's or controller boards, but you will still need to order these and then carefully solder the wires..


Once all this is done, it is time to use it on the track. The mechanical looks also come back in the feel of the shifter. It has a nice short and direct throw, with a satisfying Click when shifting. The throw could be a little longer, but if you purchases some metal thread (M8) you can alter this yourself. The knob is perfect for using the sideways grip which looks and feels like the reall thing. Just as the DSD Pro Sequential, you can abuse this thing all you want, it will never break. The short throw makes it very direct and satisfying in use, making for more of a modern racecar feel in terms of action.

Pro's And Con's
First of all, the pricing. These are the prices for the shifters for someone located in europe, paying for shipping/importing costs in dollars.

Derek Speare Designs Pro Sequential $156,70
Frex Shift+ $200

these prices are without the clamping solution for the Pro Sequential, or a controller board for the Shift+. These will be roughly the same in price, so the difference of $45 dollar will remain once both are ready to use.

Derek Speare Designs Pro Sequential
+ Excellent Customer Support
+ Bulletproof
+ Pricing
+ Sleek Design
+ PlugAndPlay

-No Mounting Option
-Short standard Grip

Frex Shift+
+Bulletproof
+Racey Feel and Look
+Very Good Mounting Option
+Slightly Adjustable in Throw and Strength

-Even in Strongest position, the strength needed to shift still is nothing compared to the DSD Pro Sequential
-Not PlugAndPlay
-Customer Support could be faster

Final Thougts
As always in my reviews i will not state my own opinion about which one I think is best. You should be able to form your own opinion on which one you would prefer. But there is no doubt both devices are a very welcome addition to any Simracers Rig!!

I would like to thank Derek Speare for providing a Review Example of his Product for me to review.

ps, excuses voor de taal, maar had geen zin om hem nog even helemaal te vertalen :)
 
Last edited:

Jarninho

Senior Member
#12
Nais review! Waarom heb je vrijwel geen schrijf-, vorm-, of taalfouten in je Engelse tekst zitten (itt je Nederlandse teksten) ? :p


In short a Sequential Shifter allows you to Shift Up and Down in order of gears with the same simple throw. Every Throw is either an Upshift (Pull Backwards) or a Downshift (Push Forward). This allows for very fast shifting without any possibilities of missing a gear due to clumsy stick shift control.​


Ik weet nog toen ik mijn Thrustmaster T2 had, iedereen de shifter naar voren duwde om op te schakelen en dus de motor opblies (volgens mij was jij de uitzondering). Zelfs 15 jaar na dato blijft het goed om te lezen dat het toch echt andersom moet :D
 
#13
Nais review! Waarom heb je vrijwel geen schrijf-, vorm-, of taalfouten in je Engelse tekst zitten (itt je Nederlandse teksten) ? :p
Ja dat snap ik zelf ook niet, nederlands ben ik echt gewoon niet goed in, daar ben ik toen ik jong was zo vaak in gecorrigeerd dat ik gewoon niet meer weet wat goed is, hoe vaak het ook uitgelegd wordt :p
 

joansom

Senior Member
#17
Mooie heldere review, Roy !
En raad eens, uitgerekend vandaag is mijn langverwachte Frex shifter thuisbezorgd (incl. jouw stickers) :)
Kan ik eindelijk verder/beginnen met mijn simaanpassing
 
#18
Mooi gedaan! Maar vraagje over PlugAndPlay ik snap niet helemaal dat je de Frex als not PlugAndPlay neerzet. In mijn beleving is "hij" dat toch wel? Me non comprende.
 
#19
Mooi gedaan! Maar vraagje over PlugAndPlay ik snap niet helemaal dat je de Frex als not PlugAndPlay neerzet. In mijn beleving is "hij" dat toch wel? Me non comprende.
Dan moet je de review eens doorlezen en vertellen waarom het niet klopt? Welke beleving heb jij het over? Ik dacht dat je een DSD had?
 
#20
Goedenavond Roy, het was niet mij bedoeling om je op je p*k te trappen! Zoals ik al zij: mooi gedaan en, ik heb een vraagje.... . Hier kan je de conclusie trekken dat ik je review heb gelezen. En ja ik heb een ja ik heb een shift +. Ik en voor €24.10 de USB 3B+1A controller mee besteld en na het uitpakken was 1 minuut met een schroevendraaien en het was gefixt. Maar als je door een vraag zonder enige negatieve bedoeling op zulke manier geraakt wordt, mijn oprechte excuus.
 
Top