
Na 4 maanden wachten, is de oculus rift vandaag binnen gekomen. Nu zijn er talloze reviews, maar ik wil het vooral hier op digital racing hebben over de oculus rift en simracing.
Op dit moment is er nog maar 1 race game met goede ondersteuning en dat is PCARS
De headset
Het eerste wat opvalt als je de HMD in je handen hebt, is dat hij super licht aanvoelt. De kabel is dun en is zo gemonteerd dat je er geen last van hebt tijdens het racen. Ik voel hem helemaal niet en heb meer last van de kabel van mijn hoofdtelefoon als ik die op heb tijdens het racen.
De HMD is zeer comfortabel en na een tijdje voel hem niet meer zitten. Je moet er wel op letten dat je hem niet te strak zet (veel gemaakte fout). Bij langere sessies, waar je normaal zweet over je hele lichaam, heb je wel wat meer last van dat er een HMD op je gezicht zit gemonteerd. Ik heb vanavond een 30 min lange race in de radical gereden en was daarna wel blij dat ik mijn virtuele helm even af kon zetten
Het beeld
De FOV is gewoon goed. Als of je helm op hebt, lekker wijd en je zit echt in de wereld. De resolutie is aan de lage kant en als je in de verte kijkt, dan zie je duidelijk dat dit een 1e generatie is. In de auto is het een compleet ander verhaal: Alles ziet er super strak uit in 3d en nu valt pas op hoe mooi de cockpits zijn. Het SDE en de godrays zijn aanwezig, maar tijdens dag races merk je er helemaal niets van. Ik heb nog niet 's nachts gereden.
Het geluid
Het geluid is super. Ik gebruikte altijd "over ear headphones" omdat deze beter het geluid van de GS-4 en de 8 buttkickers isoleerde. Ik was bang dat de koptelefoons van de rift dit geluid niet konden overbruggen, maar dat is gelukkig geen probleem.
De ervaring
WOW......:thumbup: en nog eens WOW :thumbup:
Voordat de rift binnen kwam heb ik talloze fora afgezocht, om al vooraf te weten wat te verwachten. Eigenlijk is het niet goed te omschrijven, maar ik zal het proberen.
Je zit echt in de auto, dashboard is goed af te lezen en je zit ECHT in de auto. De hele cockpit is in 3d en je ziet goed het diepte verschil in de cockpit zelf. Elke keer dat ik van auto wisselde, was ik weer verbaasd hoe gaaf dit is. Het voelt zo realistisch aan dat ik per ongeluk een paar keer automatisch op de knoppen van het stuur wilden drukken, maar die zaten daar natuurlijk niet in het echt.
Ik koos de Audi R8 en starte een time trial op. Ik zat in een schitterende vormgegeven cockpit en kijk naar beneden en zie dat ik een heel race pak aan heb. Ook zie ik dat in de 5 punts gordel zit. Omdat ik op dat moment ook in het echt ook een gordel en handschoenen aan heb voelt het extra realistisch aan.
Nadat ik de FOV en seat positie zo heb ingesteld dat de afmetingen van het stuur overeenkomen met die van mijn momo mod 30 krijg ECHT het gevoel van "presence".
De handen en het virtuele stuur zijn namelijk ingeschakeld en als ik het stuur draai, dan zie ik dat ze precies overeenkomen met mijn werkelijke bewegingen. Het voelde als of ik volledige hand/arm tracking had. Ik was dan ook verbaasd dat mijn hand niet mee omhoog ging toe ik deze van het stuur afhaalde.
De headtracking voelt natuurlijk aan en ik ben er in no-time aan gewend. Na 1 rondje kijk ik in de apex en ik volg die auto die vlak naast me zit. Ik heb een beter gevoel van diepte en het is makkelijk om mijn rempunt te bepalen. Ook de afstand tussen een tegenstander is makkelijker in te schatten omdat alles 3d is.
In de verte is alles wel waziger als dat ik gewend ben van mijn 1080p triple screen 46" 55" 46" , maar de "immersion factor" maakt dit meer dan goed.
Toen ik overstapte in een formula auto, kreeg ik gelijk dat claustrofobische gevoel. Je zit gewoon helemaal opgesloten in auto en ziet heel mooi de draagarmen en de banden. Net echt. Ik heb serieus gevoeld of die rand van de cockpit er nou wel zat of niet.:laugh:
Midden op het circuit zette ik de auto stil en "stapte uit". Je staat dan gewoon echt op het circuit en je kijkt naar een echte race auto op realistisch formaat. Ongelofelijk..... Als je kabel lang genoeg is, kun zelfs om de auto heen lopen.
hardware
Buttonbox
Hoe werkt VR in combinatie met de hardware die al hebt? Kan ik nog steeds mijn button box gebruiken?
Dat is een vraag die mezelf ook stelde. Het antwoord is ja, maar.....
Ook al kun je nu met je ogen dicht al je knoppen vinden, als je in VR zit zal dit toch moeilijker zijn. Je zit namelijk in een auto en de positie van de knoppen die je ziet, komt totaal niet overeen met de knoppen van je button box. Dat is wel even wennen dus.
Stuur
Vergeet als die mooie sturen met schitterende button plates. Je hebt nu de mooiste sturen tot je beschikking in 3d. Om de beleving niet te verstoren moeten de afmetingen van het stuur wel overeenkomen met die van de raceauto waar je mee rijd. Dan krijg je automatisch hand tracking en dat is geweldig.
Geen apps meer als dashmeter pro of sli. Die heb je in een echte auto ook niet.
Je kunt kiezen voor de OSD in PCARS, maar ik vond dat de OSD afleid omdat dit een 2d weergave is in een 3d cockpit. Ik heb de OSD dus telkens uitgezet.
Bediening
De muisbediening werkt niet in de rift. Als in het menu wilt navigeren moet of je HMD afzetten en het op je monitor doen of je gebruikt de XBOX one controller, maar die moet je dan wel weten te vinden.
Ik ben blij dat ik er toch voor gekozen heb om de "funky switch" te behouden in mijn 3D geprinte stuur.

Dat is wel ideaal voor navigatie in de menus.
Simcommander werkt gewoon icm met VR, maar de HUD verschijnt alleen op de monitor en niet op je HMD. De buttkickers en de GS4 versterken alleen maar het gevoel dat je in de auto zit...
Totslot
Ik heb nu nog maar 1,5uur gereden in PCARS met de oculus rift, maar het smaakt naar meer.
Dit is 100% zeker de toekomst van simracing. De belevings factor is veel groter dan het 2,5 meter grote scherm van mijn triple screen setup.
De resolutie is nog niet wat het moet zijn, maar de immersie maakt dit meer dan goed.