Virtual Reality : De toekomst voor simracen

HoiHman

Senior Member
#24
Zo lang de groep niet te groot worden kunnen we wel een keer iets opzetten. Het kost namelijk wel wat tijd om de VR bril voor iedereen apart in te stellen.

Ik ga nog even verder met mijn "VR blog" :D

Vanavond heb ik zitten spelen met de grafische settings van Pcars en heb uiteindelijk de anti-aliasing opgeschroefd naar DSx6. Dit geeft wel een flinke performance hit en ik zit nu gemiddeld tussen de 60 en 85 fps afhankelijk van track / grid positie / dichtheid van het veld ect ect. Dit heeft als nadeel dat ik niet de min 90 fps haal en af en toe in de bochten merk je dat.

Nu heb ik het geluk dat ik helemaal niet gevoelig ben voor "vertigo", dus ik neem het hikje af en toe in de bocht voor lief en krijg er een stuk betere beeldkwaliteit voor terug. Er zijn nog meer instellingen die hoger gezet kunnen worden, maar het effect daarvan is stukken minder dan van anti-aliasing. Dit geeft me wel hoop voor de toekomst. Het houd in dat er met software, beter drivers en nieuwe games er nog een flinke verbetering in beeld kwaliteit te behalen valt. Ik ben ook backer van PCARS 2 en hoop dat ze daar ook snel ondersteuning voor de oculus rift voor uitbrengen. Wellicht dat DX12 net dat beetje extra performance brengt.

Ik ben ook ZEER geïntresseerd in VR benchmarks van de Nvidia 1080.

Omdat Pcars (net als veel oculusgames) de frames van de buffer gewoon op je monitor toont, kun je snel een vergelijk maken als je de HMD afzet en naar je monitor kijkt. Ik gebruik daarvoor mijn Dell 3011 (30")

Je ziet in de rift net zoveel detail als op de monitor. Ik heb voor een bocht gestaan en gekeken tot hoever ik de brake marker borden kon lezen en dat was verrassend genoeg zowel bij de monitor als de rift gelijk. Ook het zicht naar de auto's in de verte is vergelijkbaar. Het verschil zit hem in de grootte van het beeld. De rift verspreid het beeld met hetzelfde aantal pixels als een 1080p monitor over een virtueel gezichtsveld ter grootte van een echte auto. Extra anti-aliasing helpt zeker in race games.

Nog even over de rift zelf:

Ik merk dat ik probleemloos uren in de rift kan doorbrengen, zonder last van mijn ogen te hebben of andere comfort problemen. Ik heb de rift redelijk los op en dat bevalt prima. Als ik echt een stevig racecessie achter de rug heb, waarbij normaal ook het zweet op mijn rug staat, dan voelt de oculus net als een helm die af zet na het karten: Geen probleem tijdens het racen, maar na de race ben toch blij dat je hem af kunt zetten en even kan luchten.

Elke keer als ik hem opzet, zit ie gelijk exact goed. Je kunt met 1 druk op de remote van oculus de headset opnieuw centreren en in PCARS zit ook de mogelijkheid om dit toe te wijzen aan een knop. Ik heb dus daar een toets op mijn dashboard voor gebruikt.

Ik heb 5 rotary encoders in mijn dashboard

1. seat up/down
2 seat forward / backward
3 angle view
4 volume oculus rift
5 Motec display

Ik kan ze allemaal probleemloos op de tast vinden, mijn DSD shifter vind ik ook probleemloos (muscle memory) Handrem heb ik nog niet getest.

Ik heb vanavond nog een nacht race gereden en wat opvalt is dat het ECHT opvalt dat het donker/nacht is. Er zijn wel godrays van felle dashboad verlichting, ik vond het niet storing maar je ziet het wel.

Ik heb ook nog een regenrace gereden en de spray van de auto's voor je komt recht op je af. Eigenlijk zijn gewoon alle omstandigheden zon/regen/nacht beter merkbaar in VR.

Nu de zomer is aangebroken, moet ik wel iets meer oppassen met de zon. Zijn je wangen verbrand, dan lijkt me dat wel een stuk vervelender met een HMD op je gezicht.

Als er tijd voor is, ben ik dit weekend van plan om de triple screen weer eens op te zetten. Toen ik racete op mijn grote triple screen tv's dacht ik altijd dat het niet beter kon. Ik wil nu wel eens de vergelijking back to back maken en zal het hier in het forum mijn ervaringen posten.

Zo dat was weer een hele lange post......

Ps: als jullie vragen hebben, kun je ze altijd stellen en ik zal mijn best doen om ze te beantwoorden.
 

HoiHman

Senior Member
#25
Vanmorgen de vergelijking gedaan triple screen vs oculus rift

Triple screens wint het duidelijk als het gaat om beeld kwaliteit en natuurlijk performance. In tegenstelling tot mijn eerdere post moet ik bekennen dat ik op de triple screens toch VEEL verder kan kijken en meer detail kan onderscheiden.

5760x1080 met 4xAA en smart AA aan geeft een heel strak beeld. Het duurt nog wel even voordat we zoiets in VR kunnen verwachten.

Op Watkins glen is er is voor de chicane een serie van brakermarkers die afloopt van 600 naar 100 meter.
Als ik op de 600m sta, kan ik het 100m bord nog duidelijk lezen op de triple screens tv's. Als ik de rift op heb, dan kan ik nog net het 300m bord lezen.

Zijn de triple screens dan toch beter?

Het hele idee achter simracing op de PC is dat je brein het idee krijgt dat je in de auto zit en je echt aan het racen bent:

De immersie factor

Om dit te bereiken hebben we allerlei mooie sturen, dashboards, high end FFB sturen, buttkickers en triple screens ect ect

Ondanks dat het beeld veel beter en scherper is, krijg ik nu ineens het gevoel niet meer van me af zetten: Ik zit een racespelletje te spelen achter mijn bureau.......in mijn kantoor. Het moment dat je voelt dat je in de auto bent en echt aan het racen bent, ben ik kwijt geraakt. :unsure:

Hoewel ik een heel groot scherm oppervlak heb, zie ik toch andere dingen in mijn indirecte gezichtsveld EN alles is (maar gewoon) 2D. Hoe mooi sommige sturen in mijn collectie ook zijn, ze komen nooit echt overeen met het stuur van de auto waar ik op dat moment in rij.

Dashmeter Pro is een super app en ik heb er heel veel plezier aan beleefd, maar de alles rechtstreeks van de display in auto aflezen, is toch wel andere koek.

Na een back to back vergelijking ligt mijn voorkeur bij VR.

VR is echter verre van perfect en is zeker nog niet voor iedereen weg gelegd. Je moet er een stevige videokaart voor hebben en dan toch akkoord gaan met minder beeld kwaliteit. Ik overweeg nu zelfs mijn superkaart de 980Ti Gaming G1 in de aanbieding te doen voor de 1080. (als je intresse hebt stuur maar een PM :) )

Als we bij een volgende generatie HMD's een iets hogere FOV en een veel hogere resolutie hebben, dan is is het pas perfect.

Tot die tijd:

De immersie maakt het verlies aan beeld kwaliteit MEER dan goed
 
#30
Haha wat Jarno zegt, ik bedoelde een echte "rib" ja ;)
Gisteren nog even met Marcel Bosman over gehad tijdens het ophalen van nieuwe bandjes. Ik ga de VR set (Vive/Rift) binnenkort testen en zal uiteraard verslag doen. Gezien de recente gezinsuitbreiding is een nieuwe PC met VR bril voor mij in principe nog niet aan de orde. Ik kom er echt niet aan toe. Dan is het de vraag of het op dit moment de investering waard is als ik er een uur per maand gebruik van maak. Dat is niet een hele moeilijke vraag om te beantwoorden dus ben ik bang dat ik toch wacht op de second generation. Dat zal dan 2017 worden. Ik ken iemand die ze beide heeft getest en ook de ontwikkeling van de brillen op de voet volgt (vanwege zijn werk bij Tweakers) en hij is van mening dat het absoluut "the shit" is maar dat de resolutie toch wel een groot minpunt is. De beleving daarentegen is echt helemaal te gek. Ik ben benieuwd!
 

HoiHman

Senior Member
#32
Zoals altijd Niels, met consumenten electronica, is het beste om te wachten op de volgende generatie.

Je slaat wel precies de spijker op de kop: Het is super immersive, maar de resolutie is nog aan de lage kant om er mee te racen.

Misschien dat er over 2 jaar wel hogere resolutie brillen zijn, alleen ik hoop dat tegen die tijd de computer hardware dan wel snel genoeg is. Ik heb natuurlijk alleen nog maar Pcars gespeeld, maar met 15 AI en Medium settings hebben zowel mijn 980TI als mijn overgeklokte I7 4770 het erg zwaar.

Als de huidige generatie brillen een behoorlijk hogere resolutie zouden hebben, zou niemand het kunnen draaien.

Ik denk dat degene die nu een VR bril koopt, voor zich zelf al besloten heeft dat hij bij de volgende generatie gelijk zal upgraden. Dit geld zeker voor simracers.

Nog even over PCARS:

Omdat ik normaal nooit verander van camera verander had ik er niet eens een knop voor toegewezen. Vanmiddag kwam ik er per ongeluk achter dat er nog een 2e onboard camera in PCARS zit. Deze is VEEL intenser dan de 1e en geeft een veel beter snelheidsgevoel.

Vanmiddag na het kijken van de super kwalificatie van Max Verstappen, gelijk maar zelf een aantal hotlaps op Barcelona gedaan. Te gek :thumbup:

En ja hoor.... Ik was ook een beetje draaiering na afloop:blushing:

Ik ben helemaal klaar voor een extra lang weekend gevuld met simracen en autosport



De ventilator is zeker een goede toevoeging. Het maakt het dragen van de rift een stuk comfortabeler omdat de warmte veel beter word afgevoerd. Hoewel je in het echt niet de wind kan voelen in je gezicht omdat je een helm op hebt, voegt het toch wel weer wat immersie toe.
 
#33
@ Bram, ik begrijp dat jij tegen die tijd ook overstag gaat :)

@ HoiHman, woonde je maar in de buurt van Purmerend. Dan was ik kind aan huis geweest hoor :D:D:D Machtige setup!
 

tweebsm

Junior Member
#34
Vandaag bij mijn Vriend Henk (HoiHman) op de oculus rift gereden en het beste om dit te beschrijven is dat je echt in de auto zit.
Ik rijd al meer dan 20 jaar in de Kart en autosport en was gelijk thuis op het circuit en reed mooie ronde tijden.
Het nadeel voor me zelf is als je verziend ben moet je of je bril op zetten of mijn contact lenzen maar weer uit de kast halen.
Mijn Race maat was er ook bij en hij vond het ook helemaal te gek.
Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat draaien op Iracing waar ik zelf veel op train maar zo niet dan pak ik Pcars wel.
Nu even wachten totdat de mijne binnen komt vallen binnenkort.
Het is zeker de moeite waard als je niet te kritisch bent qua resolutie maar dit vond ik best meevallen.
Henk nog bedankt voor het testen en we stellen de auto`s binnen kort even af:thumbup:
 

HoiHman

Senior Member
#35
Graag gedaan Martin :)

Het was gezellig.

Achteraf hebben toch net een dagje te vroeg afgesproken. Als vandaag de patch van Assetto Corsa live gaat is er ook pre-alfa support voor de oculus rift :thumbup:


[SUP]PS: het is altijd leuk om iemand "virtueel" van het flat gebouw af te duwen :laugh:[/SUP]
 

HoiHman

Senior Member
#37
ASSETTO CORSA

Sinds de patch 1.6 van AC is er "pre-alpha" support voor de oculus rift. Op dit moment start je een race op je monitor met je muis en daarna word de game naar de oculus rift toegestuurd. In het race scherm is het setup menu beschikbaar in VR en kun je de race starten.

Gisteren avond gelijk geprobeerd en in 1e instantie was er: Teleurstelling

Headtracking in de cockpit werkte prima, maar er was geen gevoel van "presence". Het leek net als er een 2D scherm om je heen gewikkeld was. Ik zat wel in de auto, maar ik had niet dat gevoel dat ik er echt in zat. Kunos had snel door wat er aan de hand was en binnen een uur was er een hotfix die het ontbreken van stereo 3D oploste.

Nu werkt de sim zoals het hoort. Ik kan dan ook stellig zeggen : Bij Assetto Corsa zit je ECHT in de auto.:thumbup:

Er is op dit moment 1 maar: Anti Aliasing werkt nog niet. Dit betekend dat je nog meer last hebt van de lage resolutie van de Rift en je zeker een half uur moet wennen aan het beeld, voor dat de immersie het overneemt.

Maar als het dan zo ver is..... WOW.

Vanavond een race gereden op spa met 16 AI tegenstanders en het lukte mijn 980Ti om alles met hoge instellingen op beeld te toveren en 90fps vast te houden. Alle postprocessing effects zijn wel uitgezet. Er is volledige ondersteuning voor alle apps in AC en deze worden weergeven in een grote boog om je heen in 3D. Dat ziet er super strak uit.

De betere physics van AC tov PCARS de andere beeld opbouw maken dit potentieel nog veel betere race ervaring. Het geluid is super en volgens mij ook nog positioneel: Je ziet de "curb" rechts, je voelt hem rechts via simvibe chassis en hoort hem ook nog alleen aan de rechter kant. Super....

In AC heb ik nog meer dat rauwe racegevoel. Er is alleen nog iets raars met de FFB van mijn AccuForce via simcommander dus dat moet ik er nog even uit tunen.

AC is VR smaakt zeker naar meer. De huidige staat is pre-Alpha en er komt nog een volledige VR-patch welke ook ondersteuning voor de Vive toevoegt en hopelijk ook een variant van AA die niet te zwaar is voor de videokaart.
 
#39
Vanavond was ik op bezoek bij Henk (HoiHman) om de Oculus Rift te mogen testen.

Nu heb ik in het verleden wel eens kort een DK2 op gahad, met o.a. de beta versie van project cars in oktober 2014 en een keer een test met een stilstaande fiets op rollers, maar dat zou allemaal kinderspel zijn, bij wat ik deze uurtjes zou gaan ervaren.

Nu had ik geluk, want behalve voor het eerst testen, met de eerste consumenten versie van de Oculus Rift, kreeg ik meteen de kans om die te ervaren in combinatie met de geweldige simulator zoals Henk die heeft staan.

Dus een prachtig AccuForce stuur, Heusinkveld pedalen, GS-4 G Seat en een shitload aan buttkickers!

Na een gezellig uurtje kletsen over simracen en over het ontstaan van Henk zijn simulator, was het tijd om plaats te nemen in dit racemonster. Nu ben ik best wel trots op mijn eigen Sim, maar dit is wel ff een flink niveautje hoger.

Ingesnoerd in de 4 punts gordel werd ik in Assetto Corsa losgelaten op de Nordschleife met een Lotus Exos T125. Althans losgelaten, ik heb eerst 5 minuten ademloos om mij heen gekeken en ....ja en......zucht....wow.... Je zit dus IN de auto......je....zit....dus....IN.....de....auto ! Wat een ervaring is het alleen al om om je heen te kijken en te genieten van alle details op het stuur en de auto zelf.

Daarna vol gas 1 ronde gedaan om daarna even op adem te komen. De gehele combinatie van pedalen, stuur, stoel en VR is gewoon letterlijk adembenemend; Ik was zo bezig met alles te verwerken en proberen om de wagen op het asfalt te houden. Alles werkt ook prachtig samen, de trillingen, bewegingen van de seat en de feedback die je terugkrijgt van het stuur.

Daarna van stuur verwisseld, van een formule1 stuurtje naar een D-shape GT stuur. Ditmaal met een Ferrari 458 GT2 over Spa-Francorchamps.... Echt gaaf zeg.

En als laatste een 3 laps race op Monza met de BMW Z4 GT3 tegen andere GT3 wagens. En dan komt het voordeel van de VR bril toch echt naar boven. Bij het aanremmen, de bocht aansnijden, de ruimte tussen jouw bumper en die van je voorganger. Alles kan je veel beter inschatten dan in 2D op een single of triple screen setup.

En het zal wel door de 3D en diepte komen, maar wat zijn die GT3 wagens toch bruut als je daar 3 cm bumperklevend achteraan rijd. 3 rondes maar, maar wat een intense ervaring. De force feedback in je stuur, de curbstones, die je via de seat en buttkickers tot in je botten voelt.

Tja, wat moet je er dan van zeggen?
Ok...... niet iedereen heeft een dergelijke Simuator setup thuis staan, en die heb je ook niet nodig om al van VR te genieten, maar een top stuur icm GS-4 G seat en weet ik veel hoeveel buttkickers geven toch echt een extra dimensie aan zo'n VR bril. Ik kan nu echt zeggen wat ik ik al eerder dacht en nu dus zelf heb ervaren:
Dit wordt de toekomst van simracen.

Ok de resolutie zou nog te laag zijn. Eerlijk gezegd, heb ik er 1 keer bewust naar gekeken, het kan wel mooier, ook kwa grafische effecten die de huidige systemen nog niet echt aankunnen, maar dat vergeet je allemaal als je eenmaal aan het racen bent. Je gaat zo op in het spel zelf, dat je niet denkt aan het feit, he ik kan die pixel zien zitten...

En wat ga je het met een VR bril toch ook waarderen, hoeveel uren de game ontwikkelaars hebben gestoken om al die details in die cockpits na te maken. Elk knopje ziet er gewoon mooi uit. Er zijn momenten waarbij je echt die knopjes op dat prachtige virtuele stuur wilt aanraken....

Genoeg geluld, dit was een mooi avondje. Henk, nogmaals bedankt dat ik even langs mocht komen. Ik heb weer genoeg inspiratie opgedaan mbt simracen en wat er allemaal mogelijk is. Plus ik ben weer een fantastische ervaring rijker!

:thumbup:
 
Last edited:
Top