Virtual Reality : De toekomst voor simracen

HoiHman

Senior Member
#42
Het was gezellig Matthijs en zoals gewoonlijk, bij dit soort bezoekjes, kom je altijd tijd te kort.:)

Joep,

Ik vind persoonlijk dat je hele "situational awareness" beter is in VR. In VR is het veel natuurlijker om afstanden in te schatten tov een normale monitor. Ik vind het makkelijk om mijn rempunten te bepalen, vanwege 3d , maar ook omdat alles op werkelijke grootte is.

Je kunt echt in de bocht kijken en dat gaat zo natuurlijk dat je dat na 2 rondjes al automatisch doet. Dat word overal als 1 v/d grote voordelen genoemd van VR en dat is ook zo.

Je positie op de track tov andere auto's is veel duidelijker. Die auto naast je, zit ook echt naast je en je kunt, net zoals in het echt, de afstand tussen beide auto's makkelijker inschatten.

Wat je mist tov een triple screen is FOV en vooral 'peripheral vision' dus dat je de auto niet naast je in ooghoeken aan ziet komen. Met een HMD op je hoofd moet je wel je hoofd draaien omdat te zien.
 
#43
Henk, kun je de 100m of 200m bordjes op tijd zien? En hoe is het t.a.v. de spiegels. Duurt het dan even voordat je een scherp beeld krijgt? Of is dat instant?
 

HoiHman

Senior Member
#44
Joep, De 100m en 200m kun je gewoon goed lezen, de 300/400 kun goed zien, maar niet zo goed meer lezen. Als er wellicht straks met meer AA gedraaid kan worden, zou het kunnen dat 300 en 400 meter ook nog goed leesbaar zijn (weet ik niet zeker)

Spiegels zijn instant scherp.

Bij de huidige generatie VR brillen word in je directe gezichtsveld de maximale scherpte bereikt. Als je met je ogen (ipv je hoofd) rond gaat kijken, dan merk je wat onscherpte aan de buitenzijde van de HMD. De rift heeft hierbij een duidelijker en scherper beeld dan de Vive. Bij het racen merk je er niet veel van maar als je bijv tekst wil lezen met virtual desktop, dan merk je dat de tekst in het midden van het beeld het scherpst is.
 
Last edited:

HoiHman

Senior Member
#47
Iracing

Sinds deze week is er ook support voor de occulus rift in Iracing. Net zoals de andere sims die ondersteund worden, zit je bij Iracing ook echt in de auto.

Omdat ik de rift nu bijna 6 weken in huis heb, ben ik niet meer zo verbaasd als bij de andere 2 sims. Ik ben het namelijk al gewend.

Het beeld in de oculus rift in Iracing is goed. Dit komt omdat Iracing (net zoals AC) de mogelijkheid biedt om het aantal pixels dat gerenderd word aan te passen. Dit betekend dat je Iracing in hogere gerenderde resolutie naar de rift kunt sturen waardoor je een stuk beter en helderder beeld hebt, ten kost van performance natuurlijk.

Nu is Iracing lang niet zo veel eisend als een PCARS bijv, dus ik heb behoorlijk wat ruimte in performance met alles op high in Iracing.

Ik heb deze Pixel per Display Pixel Overide setting op 180% gezet. Met een test sessie in Indycar Dallara 2011 op Daytona, zit ik constant op de 90fps terwijl mijn 980Ti maar voor slechts 50% word gebruikt.

Ik kan op Daytona in de bocht de lichtmasten aan de andere kant van de track duidelijk zien. Deze Pixel per Display Pixel Overide is erg positief, want dit betekend dat je met nog snellere videokaarten en hogere instellingen, een nog beter beeld in de rift kan krijgen. De limiet van de beeld kwaliteit is vooral afhankelijk de performance van de huidige videokaarten, misschien wel meer dan de hardware van de rift zelf.

Met de Dallara in de kombochten op Daytona heb je echt het gevoel dat je schuin hangt omdat alles om je heen schuin is en niet alleen het beeld op je monitor.

De spiegels zijn volledig 3D in Iracing, dus als je met je hoofd naar de spiegels toe leunt dan beweegt het beeld in de spiegel zoals in het echt.

Wat minder is dat de stoel verstelling niet werkt in de rift en je "vast zit" aan de auto en je dus niet kunt uitstappen en om de auto heen lopen. Als je Iracing opstart, dan zweef je als het ware boven het circuit. Ziet er erg mooi uit, maar geeft soms wel een raar gevoel in je maag.

De meters op het stuur en de button boxen zijn goed afleesbaar. Ik had alleen liever gezien dat ze AC gevolgd hadden en een soort dome hadden gemaakt waarin je de interface zelf kunt plaatsen.

Op het forum van Iracing word de VR uitbreiding ook erg goed ontvangen.
 
#48
Heb je de mogelijkheid om eens wat beeld te capturen Henk?

Ik lees dit met volle interesse, maar kan me niet altijd een beeld vormen :) Hoe bedoel je dat met het dashboard, qua verschil in AC en iRacing? :D
 

HoiHman

Senior Member
#49
Het beeld is niet te vormen Bram, VR moet je ervaren hebben om te weten wat het is. Welke video je ook ziet, het lijkt er totaal niet op want je mist 3D en positional headtracking en de beeld weergave is gewoon compleet anders.

Iracing stuurt op dit moment een kopie van het beeld van de rift naar de monitor en dat geeft zo'n dubbel beeld wat helemaal raar is om naar te kijken.

[video=youtube;ig8-1THkS4k]https://www.youtube.com/watch?v=ig8-1THkS4k[/video]

Wat ik me wel afvraag bij het kijken van deze video of dat het schokken van het beeld, omdat je hoofd beweegt door de beweging van de motion seat, nog wel realistisch is.
Het lijkt mij ERG oncomfortabel.

Over de info vensters: Die staan bij AC in een grote boog om je heen, bij Iracing worden ze op een recht vlak voor je geprojecteerd.
 
#50
Ik post dit bericht hier maar omdat het toch ook een beetje met VR te maken heeft.

Kan iemand (Henk?) mij adviseren welk "upgrade pad" te bewandelen om mijn systeem VR ready te maken.
Momenteel zit er dit in mijn kassie:

Mobo: M5A78L/USB3
CPU: AMD Phenom II X4 965
RAM: 8 GB DDR3
GPU: NVIDIA GTX960

Ik weet, het is een wat oude configuratie (5 jaar oud) en er moet aardig wat veranderen.
Nu heb ik niet het budget voor de allernieuwste videokaarten en CPU's en aangezien er zoveel keuze is en ik het geld maar 1x kan uitgeven wil ik het geld wel goed besteden.
Ik heb mij al wat ingelezen en duidelijk is dat ik in ieder geval een nieuwe GPU nodig heb. Die gaat er ook komen, maar welke is nu het beste wat betreft prijs/kwaliteit verhouding? Ik heb gekeken naar een 390x welke ik qua prijs wel interessant vind. Ik heb momenteel niet het budget om een kaart van 500 euro of meer te kopen (met in het achterhoofd dat ik nog meer moet vervangen).

Wat betreft CPU's weet ik minder zeker wat te doen. Ik heb een AM3 socket en zou een nieuwe AM3 processor kunnen kopen. Ik heb echter gelezen dat deze processoren nogal heet worden en het (sterk) afleggen tegen de I5/I7. Echter hoef ik dan geen nieuwe mobo aan te schaffen al vraag ik mij wel af of mijn bordje het trekt. Wat kan ik hierin het beste doen?

Om de kosten te drukken wil ik het geheugen overplaatsen, maar ben dan wel gebonden aan DDR3 mobo's. Maakt dat nog wat uit?

Ik zie wel wat filmpjes en artikelen voorbij komen om een VR ready pc van onder de 900 dollar te bouwen, maar ik heb sterk het vermoeden dat dit gaat om de minimale specs.

Wat adviseren jullie mij?
- Is het kansloos?
- Moet ik wachten met upgraden?
- De hele boel vervangen?

Alvast bedankt!
 
#51
Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je alles zou moeten vervangen. Met DDR3 zou je voor een i7 4970k kunnen gaan die ondersteund DDR3. Echter is een i7 6700k even duur en nieuwer echter wel DDR4. Voor wat meer future proof zou ik voor de 6700k gaan zeker als je een systeem VR ready wil maken.
 
#52
Het beeld is niet te vormen Bram, VR moet je ervaren hebben om te weten wat het is. Welke video je ook ziet, het lijkt er totaal niet op want je mist 3D en positional headtracking en de beeld weergave is gewoon compleet anders.
Nee, ik zie het! Zelf ook nog ff wat rondgekeken voor de output idd, maar ziet er idd uit als een 3D side-by-side film.. Kun je weinig uit halen :)
 
#53
Wat adviseren jullie mij?
- Is het kansloos?
- Moet ik wachten met upgraden?
- De hele boel vervangen?

Alvast bedankt!
Ik zou wachten.. Je systeem is dusdanig verouderd dat je volledig moet upgraden, maar tegelijkertijd is de snelste hardware van nu nog niet capabel genoeg om alles fatsoenlijk te draaien (pCars moet je al (flink) terugschroeven voor de vloeiende beelden). En dat kost je de hoofdprijs :)

Ik zou rustig blijven sparen en wachten op de 2e generatie VR :)
 

HoiHman

Senior Member
#54
Sorry Pascal, ik heb niet genoeg verstand van PC's om je te adviseren. Ik weet wel dat je een behoorlijk snel systeem moet hebben om VR te kunnen draaien. Die minimum specs zijn vooral voor de Oculus Store, ga je echter VR voornamelijk voor racesims gebruiken, dan heb je te maken met grotere grids en wil je zeker AA of een hogere Pixel per Pixel Display settings kunnen draaien.

Voor de videokaart kun je mischien ook eens kijken naar de RX 480 van AMD

@Bram: Zelfs met een goede video kun je nog geen goede voorstelling doen. Vergelijk het maar dat je schriftelijk uit wil leggen wat een TV is aan iemand die er nog nooit één heeft gezien.;)
 

HoiHman

Senior Member
#56
Wachten op nieuwere hardware is altijd beter, de vraag is of je zolang wilt wachten. De 2e generatie VR zal echter wel weer hogere systeemeisen hebben zodat de PC onderdelen ook weer duurder zullen zijn.

Een andere optie is wachten op de 2e generatie en van iemand die wil upgraden een CV1 met PC compleet overnemen.
 
#57
Dat risico is er uiteraard ook, maar ik verwacht ook dat er nog een inhaalslag valt te halen op optimalisaties.

Zoals Henk zelf ook aangeeft, de manier van kijken naar de beelden is heel anders t.o.v. een 2D monitor, dus daar valt meer uit te halen. Het is nu een 2D game omgezet voor VR, straks zijn het games met VR als basis :)

Time will tell :D
 
#58
Bedankt voor het advies. Ik heb besloten om nog even te wachten. iRacing kan ik nog op een acceptabel niveau draaien dus is er geen haast bij. Ik houd de ontwikkelingen wel in de gaten

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Top